De reis is begonnen - Reisverslag uit Houten, Nederland van jancarla - WaarBenJij.nu De reis is begonnen - Reisverslag uit Houten, Nederland van jancarla - WaarBenJij.nu

De reis is begonnen

20 Januari 2014 | Nederland, Houten

Eindelijk zijn wij dan in Zuid-Afrika!
Ruim een jaar geleden gingen we reisgidsen lezen, bezochten we de vakantiebeurs en infodagen van Wereldcontact, en wat later stippelden we na veel gepuzzel een route uit.
We lieten de vlucht, autohuur en Kaapstad boeken en reserveerden zelf de andere 25 overnachtingsadressen.
Na al deze voorbereidingen is de reis dan nu begonnen!

De vlucht was best vermoeiend; erg lang en zonder slaap... Zaterdag waren we al heel vroeg wakker en dat bleven we tot zondagavond ca. 22.00 uur (lokale tijd, 1 uur later dan bij ons), al met al zo'n 40 uur...
De rit naar Düsseldorf duurde ca. 2 uur, toen 6 uur vliegen naar Dubai, daar 's nachts 3 uur wachten (" sjeiks" gezien), toen 10 uur verder vliegen naar Kaapstad, daar een korte transfer naar ons guesthouse waar we rond 18.00 L.T. arriveerden.
Bij een volgende reis kiezen we toch maar voor een duurdere, maar rechtstreekse vlucht!

Bij Emirates zijn de maaltijden prima, maar de arm- en beenruimte vonden wij nogal krap, waardoor we niet erg relaxed konden zitten. Wel grappig is dat de bemanning bestaat uit mensen van over de hele wereld.

Bij aankomst in Kaapstad was het heerlijk weer: zonnig, 24 graden, en vanwege het heldere weer was de Tafelberg te zien zonder " tablecloth".
Ons prima guesthouse Floréal House ligt in een rustige wijk aan de voet van de Tafelberg, een oud huis met maar 11 kamers en momenteel alleen Nederlandse gasten..
's Avonds hebben we alles eens goed op ons laten inwerken: ja, we zijn er echt en we kijken uit over het centrum en de baai, prachtig!
De volgende dag hebben we heel wat kilometers te voet afgelegd. Op die manier proef je de stad toch het best.
We waren o.a. op de Greenmarket: een plein vol met souvenirkraampjes en terrasjes. Daaraan ligt het Oude Stadhuis uit 1755 met daarin de Michaelis Collection. Die meneer verzamelde werken van Nederlandse en Vlaamse schilders uit de 16e en 17e eeuw. Vreemd om zo ver van huis voor een Jan Steen of Jacob van Ruysdael te staan..
De Bokaap stond uiteraard ook op het verlanglijstje, met z'n schilderachtige fel gekleurde huizen. Deze wijk ontstond in 17e en 18e eeuw, hellende straatjes met kinderkopjes, waar na de afschaffing van de slavernij de vrije slaven gingen wonen. Dit waren veelal Maleiers en hun nazaten wonen er nu nog, zodat dit een moslimwijk is met een heel aparte sfeer.
Daarna hebben we een hele tijd rondgezworven op het Victoria and Alfred Waterfront. Dit havengebied is de afgelopen decennia heel aantrekkelijk gemaakt met restaurants, terrasjes, winkels, shoppingmall, rondvaartboten en veel live straatmuzikanten. Hier kun je je dus wel een tijdje amuseren. Na een lekker etentje aan het water, in t-shirt, hadden we het idee dat we al een aardige indruk van Kaapstad hadden gekregen.

Het is een stad waar je je snel thuis voelt; westers, met een vrij klein centrum, veel security guards op straat, veel straatvegers, veel donkere mensen die heel vertrouwd overkomen. Ze doen denken aan onze Surinamers of Antillianen, zijn heel vriendelijk en maken graag een praatje.
Er zijn nog flink wat erg fraaie oude gebouwen en je proeft de Nederlandse historie aan o.a. de straatnamen, zoals Buitengracht.

De komende dagen gaan we de stad verder verkennen. We zullen daarvan verslag uitbrengen en hopelijk dan wat foto's bijsluiten.
Tot de volgende keer dus,
hartelijke groeten,
Jan en Carla

• 20 Januari 2014 - 21:32

Dick:

Annemarie en ik vroegen ons inderdaad vandaag af hoever jullie nu zijn. Het klinkt weer fantastisch, net als het weer. Ik zag net op een app dat jullie morgen en meer dagen komende tijd een uv-waarde van maar liefst 13 tegemoet kunnen zien. Volgens mij word je dan levend gebraden? Nou, dat wordt smeren! Veel plezier beiden, wij werken wel door

• 20 Januari 2014 - 21:36

Jolien:

Heel leuk om te lezen en fijn dat Kaapstad goed voelt. Geniet verder! Xx

• 20 Januari 2014 - 21:38

Dick:

Ik had er nog een paar smileys achter gezet, maar die komen niet mee. Dit waren ze ;) ;)

• 20 Januari 2014 - 21:45

Thérèse En Hans:

Nu al een verslag! Leuk en interessant om te lezen. We kijken uit naar de foto's!
    Groetjes H&T.

• 20 Januari 2014 - 21:54

Kees:

Hoi allebei,
    Leuk om te lezen dat jullie weer op weg zijn en dat het bevalt in Kaapstad. Nog veel plezier en geniet ze!!
    Goeten Kees en Maria

• 20 Januari 2014 - 21:55

Lieneke:

Hoi Jan en Carla, wat fijn dat jullie goed aangekomen zijn! Gaan jullie ook nog langs the Old Company's Garden (vroeger de tuin van Jan van Riebeeck)? Doe m de groeten dan ;) Ik benijd jullie maar geniet lekker mee via de verhalen. Heel veel plezier! Groetjes Lieneke

• 20 Januari 2014 - 22:01

Wilko En Jet:

HoiJ Jan en Carla,

Wat heerlijk om daar nu te zijn. Kaapstad is inderdaad een gezellige stad. Jullie hebben nu al meer gezien dan wij. Wij zijn er maar 1 dag geweest. Geniet maar fijn en we kijken uit naar het volgende verslag. Zijn we ook een beetje op vakantie. :)

• 20 Januari 2014 - 22:16

Bregje:

Hoi Jan en Carla,
    Vandaag heb ik een kaars voor jullie opgestoken (!). Wat hebben jullie in 1 dag al weer veel gezien. En dit is pas het begin.

• 21 Januari 2014 - 00:40

Hanneke:

Fijn, weer een verslag! leuk om te lezen dat het goed bevalt. Wij hebben indertijd niet zo veel van Kaapstad gezien, en de Tafelberg ook alleen maar in de wolken. Jullie ervaringen kloppen wel met wat we van de meeste mensen horen over de stad, waarvan wij niet veel meer dan het waterfront hebben gezien. Maar ook wel zo'n heerlijk terras aan het water! Ben benieuwd naar de verdere ervaringen! Baie veel plezier nog!

• 21 Januari 2014 - 08:46

Karin En Roberto:

Leuk om te lezen dat Kaapstad zo goed bevalt. Mijn penvriendin woont in een stadje tegen Kaapstad aan Pinelands. Haar vader is vrijwilliger in de Kirstenbosch Gardens, de botanische tuinen bij de Tafelberg. Als je daar nog komt en je ziet de heer Mackenzie doe hem dan vooral de groeten van Karin.
    Geniet van het lekkere weer en inderdaad, goed smeren!

• 21 Januari 2014 - 10:03

Ad:

Hoi Jan en Carla,
    Goed om te horen dat Kaapstad leuk is. Dan ben je ook snel de vermoeiende heenreis te boven, lijkt me. Nu op naar Kaap de Goede Hoop. Ben benieuwd hoe de natuur er daar in de zomer uit ziet. Stuur bij het volgende verslag maar een foto mee, als dat kan.

Groetjes en geniet.

Ad

• 21 Januari 2014 - 12:01

Wim Hozee:

Zo en het grote ontdekken en bekijken kan dus beginnen in dat mooie land.

Ter info jullie Tante Nel gaat Donderdag a.s. weer naar haar appartement.
    Revalidatie succesvol beëindigd in Ter Reede .
    Met veel thuishulp wordt het leven aan de Touwbaan weer voortgezet.

Grt en goede reis,
    Wim

• 23 Januari 2014 - 22:21

Marian En Bert:

lieve carla en jan,
    wat geweldig ik kan weer lekker mee leven met jullie zuid afrika avontuur.
    maak maar veel leuke dingen mee dat leest lekker weg.
    heel veel plezier en tot gauw

groetjes marian en bert

• 25 Januari 2014 - 16:03

Paula:

Wat een heerlijk begin! Leuk dat jullie je er gelijk zo thuis voelen. Lekker in een shirtje op het terras, daar moeten we hier nog even op wachten. Hardnekkig wordt er elke keer winter voorspelt, die dan toch weer niet komt :). Geniet er van!

• 26 Januari 2014 - 11:28

Mary Elfring:

Ha Jan en Carla

Klinkt heerlijk en avontuurlijk.
    Wij genieten van onze 14 dagen ouder kleindochter Sophie. Met Marije en Sophie gaat het heel goed.

Liefs, Mary