De reis is begonnen - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van jancarla - WaarBenJij.nu De reis is begonnen - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van jancarla - WaarBenJij.nu

De reis is begonnen

19 Januari 2016 | Argentinië, El Calafate

Hallo allemaal,

Na ruim een jaar lezen, praten, puzzelen en regelen, zijn we dan echt in Argentinië! Alles zelf boeken was best een klus, maar vanaf nu is het genieten begonnen. Het merendeel is gereserveerd en dat geeft een hoop rust.

De reis was goed maar lang: 14 uur per KLM naar Buenos Aires, 3 uur overstaptijd en nog 3 uur naar het zuiden van Patagonië. Met onbewolkt weer (cadeautje!) vlogen we boven Argentinië; eerst een vlak lappendekenlandschap, daarna langs de grote baaien van de oostkust, over heel veel zoutmeren, eindeloze rechte wegen, rivieren en ja: op het laatst langs de besneeuwde toppen van de Andes!
De eerste dag was het nog wel een beetje onwerkelijk dat we hier zijn; nog even loskomen van het Nederlandse en wennen aan het Argentijnse. En de zwangere dochter 11 weken niet zien.. Het tijdsverschil is maar 4 uur, dus een jetlag hadden we niet. Bij aankomst in El Calafate zagen we vanuit het transferbusje de aparte omgeving: dor en kaal. Maar toen we eind van de middag de stad gingen verkennen bleek het een groene oase te zijn (irrigatie?) in het dorre landschap. In de hoofdstraat veel winkeltjes, terrasjes, en tientallen reisbureautjes voor allerlei tours. Heel toeristisch, maar toch een gezellige, sportieve sfeer en heel veel nationaliteiten. De naam El Calafate is afgeleid van de blauwe bes die hier groeit en je, als je hem eenmaal hebt gegeten, garandeert dat je hier terugkomt.

De volgende ochtend allerlei dingen geregeld, o.a. alvast de bus geboekt naar Chili, een whole-daytour naar Nationaal Park Torres del Paine en een middagtour naar De Gletsjer. ’s Middags al iets meer kunnen zien van de omgeving vanuit het shuttlebusje naar het Glaciarium, een erg mooi museum over gletsjers, ca 6 km buiten het centrum. Het weer was tot nu toe prima, vrijwel onbewolkt en tegen de 20 graden. In de hoop dat het nog even zo zou blijven, planden we daarom de tours voor de komende 2 dagen. En we boften: het bleef zonnig, warm en vrijwel windstil.

Door Always Glaciers (de mooie 4x4 truck van South Road zat helaas alle komende 4 dagen al vol) werden we zaterdag al om 05.30 (!) opgehaald voor de lange rit naar Torres del Paine in Chili. Onze “adviseurs” hadden deze trip erg aangeraden en het bleek de moeite waard. Het leek wel de wereld in het klein: heuvels, bergen, bossen, meren, vlaktes, rivieren, sneeuw, gletsjers, groen en kaal, prachtig. De beroemde Tres Torres (bergpieken) lagen helaas in de wolken. Het landschap herinnerde ons vaak aan het Zuidereiland van NZ, maar ook aan Noorwegen, Lesotho, Pyreneeën en het iMfolozipark in Zuid-Afrika, schitterend allemaal. Er werd regelmatig gestopt voor foto’s, een wandeling en één plaspauze. Behalve met guanaco’s (soort lama) maakten we kennis met de grensformaliteiten tussen Argentinië en Chili...
In een houten gebouwtje zat één mannetje op z’n gemakje de gegevens van alle reizigers in te typen in een computer, alvorens een stempel te zetten in het paspoort. Wij zaten in een volle touringcar en er was er nog eentje voor ons, dus zo waren we al snel een uur verder. Hier géén water = géén wc… Een kwartiertje verder: Chileense grens. Heel slim: de paspoorten werden gescand, stempel, klaar. De bagage moest hier door een scan; het is verboden om vlees, zuivel, fruit, enz. het land in te voeren om ziektes te voorkomen. Daarna allemaal weer de bus in, 20 meter (!) rijdend de grens over en toen: was daar een wc, eindelijk, na 6 uur.. Terug dezelfde formaliteiten, maar hiephoi: bij de Argentijnse grens weigerde de computer en hadden we in een mum van tijd onze stempel.

Zondag: de dag van de Perito Moreno-gletsjer, aan het Lago Argentino, ca 80 km van El Calafate, het voornaamste doel van ons verblijf hier. Eerst wat uitgeslapen (we waren pas na 23.00 terug) en om 12.00 pikte Mundo Austral ons op. De prima gids vertelde veel en bracht ons naar het vertrekpunt van de boot van Hielo y Aventura. Een uur lang mochten we ons vergapen aan het wonder van de enorme ijsmuur. De gletsjer zelf is 30 km lang, 5 km breed en vormt op het eind een ijswand van ca. 60 m hoog. Het leek wel een enorme meringuetaart, waar schitterend blauw in oplichtte. De gletsjer schuift elke dag ca. 1,5 meter op, waardoor de ijswand afbreekt: enorme brokken ijs vallen met donderend lawaai in het water. Dit fenomeen zagen we 3 keer gebeuren en 2 keer hoorden we het aan de andere kant. Heel indrukwekkend! (tip: doe de trip in de ochtend, dan valt het licht er beter op en is het nóg veel mooier).

In Nederland schijnt het nu aardig te vriezen, wij zijn dus mooi op tijd vertrokken! In Buenos Aires, zo’n 3000 km noordelijker is het momenteel 39 graden, pff.. Het was dus een goede keus om niet daar te beginnen maar in het zuiden. De heerlijke temperatuur, de westerse sfeer en de rust van El Calafate maken het makkelijk om aan het land te wennen. Vandaag een rustig dagje met een wandeling (in t-shirt!) door een natuurreservaat met veel vogels, eenden, flamingo’s en agressieve haviken die hun nest verdedigden. En nog maar een extra tourtje geboekt voor onze laatste ochtend hier. Volgende keer meer daarover!

Opgevallen:
-doorgaande wegen en straten zijn meestal verhard, zijstraten niet (stof!), doet denken aan Zuid-Afrika
- men is gek op paspoortgegevens, o.a. bij betalen per pin wordt het nummer ingevoerd in de kassa
- de “ bandurria austral” (black faced ibis, een luidruchtig beest) vind je hier overal op straat
- het wemelt van de straathonden, maar ze zijn heel braaf, bedelen niet, zijn erg rustig en zien er best goed uit (toch maar niet aaien..)
- tot nu toe vinden we het prijsniveau aardig hoog, misschien is het goedkoper op minder toeristische plekken
- het is even wennen aan de andere uitspraak van het Spaans, b.v. llave (“ljawe”) wordt uitgesproken als “ssjawe” en yo (“joh”) als “dzzj"
- toiletpapier mag je niet in de wc-pot gooien, geeft een nogal onsmakelijke aanblik in het open emmertje ernaast...

Dit was het voorlopig even. Wij zijn blij dat we zijn ontsnapt aan de Nederlandse winter en wensen jullie daar veel sterkte mee!

Hartelijke groeten, Jan en Carla

• 19 Januari 2016 - 06:21

Jolien:

Wat een mooie start van jullie reis! (Behalve die urendurende paspoortcontrole dan). Het lijkt daar inderdaad wel op NZ; misschien wat minder groen? Heel veel plezier verder! Xx Jolien

• 19 Januari 2016 - 06:29

Dick:

Geweldig om dit allemaal te lezen, we blijven jullie volgen.

• 19 Januari 2016 - 06:52

Bregje:

Hoi J en C,
    In al een paar dagen zoveel gezien. Dat belooft wat voor de komende weken. Ben benieuwd naar het vervolg. Groetjes, Bregje

• 19 Januari 2016 - 09:15

Hedy:

Prachtig zeg! Heel herkenbaar die foto's. Geluk met het weer, zoveel zon! En wat bijzonder dat jullie van die grote stukken hebben horen/zien vallen bij de gletsjer! Geniet er weer van!

• 19 Januari 2016 - 11:01

José:

Heerlijk verhaal! Leuk om zo mee te leven. Trouwens..... het is hier heerlijk helder winterweer hoor, ook genieten na zoveel donkere regendagen.

• 19 Januari 2016 - 11:15

Lieneke:

Wauw! Klinkt alsof jullie al weken onderweg zijn in plaats van pas een paar dagen, zoveel hebben jullie al kunnen beleven! Geniet ervan, dan genieten wij mee vanuit Houten :) groetjes Lieneke

• 19 Januari 2016 - 11:36

Karin:

Jullie hebben al weer zoveel gezien! Dat is vast en zeker genieten, maar je hebt toch ook wel eens een uurtje tijd voor het zitten in de zon ofzo? De vergelijking met landschappen elders op de wereld laat ook weer zien dat er overeenkomsten en verschillen zijn over de hele wereld.

• 19 Januari 2016 - 12:58

Erica En Bert :

Heerlijk om zo met jullie mee te reizen. Wat een geweldig begin dat jullie je zo thuis voelen, goed weer en al veel hebben ondernomen.

• 19 Januari 2016 - 14:43

Hanneke:

Een erg hoog 'O ja!'- gehalte, ofwel heel herkenbaar, het verslag maar zeker de foto's. Fijn dar jullie ook mooi weer hebben/hadden in El Calafate, ik vond het daar heerlijk na het tamelijk koude Bariloche. En gelukkig hebben jullie ook Torres del Paine bezocht! (Wij hebben nog wel wat foto's zonder wolken hoor!) Nog een kleine teleurstelling: het wordt in Argentinië waarschijnlijk niet veel goedkoper .............. (wel in Chili denk ik), het land is ook bijna failliet immers!
    De winter hier stelt trouwens echt niets voor, nog een graadje nachtvorst en na het weekend weer 10 graden ........
    Veel plezier nog, en geniet van de (warme) chocolade in Bariloche!

• 19 Januari 2016 - 15:16

Paula:

Wat een mooie foto's! Prachtig die gletcher! Muy bonito!

• 19 Januari 2016 - 15:26

Ronald:

De kop is: de reis is begonnen, als je het verslag en de foto's bekijkt dan lijkt het al een reis van weken
    prachtig om mee te genieten. veel plezier, groeten Ronald

• 19 Januari 2016 - 16:47

Marianne:

Heel erg leuk en leerzaam om weer zo'n gedetailleerd verslag van jullie te mogen lezen!
    Als je er nog nooit geweest bent geeft het je toch een redelijk beeld van hoe het er uit ziet daar in het verre Zuid-Amerika, waarvoor dank! Geniet ervan, liefs Marianne

• 19 Januari 2016 - 17:50

Ad:

Mooi verhaal. De beelden van Torre del Paine en de Perito Moreno komen weer helemaal terug.
    Geniet er van en ik wacht vol spanning op het volgende verhaal. Groet, Ad.

• 19 Januari 2016 - 19:43

Jet:

Hoi Jan en Carla,

Wat een schitterend verslag alweer. Je kan zo mooi en boeiend vertellen.De foto's zijn ook prachtig. Nu krijgen we echt een beeld van het land.
    Geniet maar fijn, vooral van de warmte want hier is het nu echt koud. :( We kijken uit naar het volgende verslag.
    Groetjes Wilko en Jet

• 20 Januari 2016 - 09:58

Frits En Annie Van Der Hoek:

Hoi Jan en Carla,
    Gezellig om een verslag van de eerste dagen te lezen. Heb een copie aan tante gegeven!
    De kop is er af en nu maar verder genieten!! We verwachten nog heel veel verslagen!!!
    Gr. F&A

• 20 Januari 2016 - 12:51

Kees:

Hoi Allebei,

Mooie foto's weer en leuk verhaal.Geniet ze.

Groeten Kees en Maria.

• 20 Januari 2016 - 17:13

Ria Potter:

Wat leuk om al die foto's te zien, Sjaak en ik zijn daar ook geweest, geniet ze en wij gaan in oktober ook weer naar Brazilië en Argentinië. Gr Ria Potter