Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van jancarla - WaarBenJij.nu Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van jancarla - WaarBenJij.nu

Buenos Aires

06 Maart 2016 | Argentinië, Buenos Aires

Hallo thuisblijvers!

Nog erg bedankt voor alle reacties, heel leuk om te ontvangen!

Twee maal vier nachten in betrekkelijk rustige steden in een voor ons doen kalm tempo, dat was een aangename break. Klaar voor de volgende etappe: bijna 1.100 km. pal oostwaarts naar Buenos Aires, weer per nachtbus. Deze keer 13,5 uur, van 19.30 tot 09.00, per Andesmar. Deze maatschappij maakte zijn goede naam waar: een uitstekende bus, een echte stewardess die ons voorzag van drankjes en goede maaltijden, en een “cama-suite”. Onderin de bus waren er slechts 7 van deze luxe, heel brede stoelen, die helemaal plat konden. In principe kon je dus goed slapen. Dat lukte Jan redelijk, mij weer niet door de betonweg…

De aankomst op de busterminal van Buenos Aires was indrukwekkend: enorm groot complex met alleen al 75 perrons voor de lange-afstandsbussen. Interessant wat daar allemaal voor reizigers rondliepen!. Het had die nacht flink geregend en de temperatuur was nu prima, zo’n 23°. De dagen erna schommelde het tussen 22° en 28°, met 1 dag wat regen, en waarschijnlijk is de zomerhitte nu wel voorbij.
De taxi naar ons appartement deed er ca. 45 minuten over vanwege het altijd drukke verkeer. Gelukkig zaten we in een best rustige straat in San Telmo. Dat is de meest sfeervolle wijk van BA en de op een na oudste. Appartement op slechts 1 minuut lopen van Plaza Dorrego, het hart van de wijk. Een leuk pleintje met oude bomen, vol terrasjes, er omheen en overal in de buurt gezellige bruine kroegjes met oude spulletjes en foto’s van vroeger. Het deed erg denken aan het Parijse Montmartre: smalle straatjes, veel kinderkopjes, piepkleine antiek- en rommelwinkeltjes, een prachtige oude markthal en vol met eet- en drinkplekjes. Woensdag rond 12.30 was er nog niet veel leven op Plaza Dorrego, dus we waren blij verrast om daar opeens muziek te horen en een paar aan te treffen dat heel professioneel en vol passie de tango danste.

Buenos Aires-centrum heeft bijna 3 miljoen inwoners, groot-Buenos Aires bijna 13 miljoen, flinke stad dus. Met wat daarbij hoort aan verkeersdrukte, stank, lawaai, straten met veel rijbanen, gebouwen die ooit wit waren, wolkenkrabbers, maar gelukkig ook veel mooie oude bouwsels, genoeg parken, bomen, en om de paar meter een kiosco (miniwinkeltje); beetje Parijs, beetje Madrid, beetje Rome, beetje anders…

Wat highlights die wij hier zagen:

- Plaza de Mayo: het beroemde plein voor protesten, zoals van de Dwaze Moeders, met hieraan het
- Casa Rosada: het roze werkpaleis van de president, met het balkon vanaf waar Juan en Evita Perón de enorme menigte toespraken
- de kathedraal: véél barok, met in een koepeltje het bewaakte graf van generaal San Martín, Argentiniës meest geëerde held
- Florida: voetgangersgebied met veel winkels en “cambio?"-roepers
- de Obelisk van 67 m. hoog, op een plein met aan weerszijden 6 rijstroken, samen ’s werelds breedste straat vormend (goede foto maken lukte helaas niet)
- Puerto Madero: de 48e en nieuwste wijk, langs de oude havenkades waar de kranen zijn blijven staan en de bakstenen pakhuizen; nu rijen moderne restaurants, dure wolkenkrabbers en de voetbrug van Calatrava die een tango-dansend paar moet voorstellen. Deze buurt is heel weids opgezet en daardoor misten wij de gezelligheid van ons wijkje..
- Recoleta: de sjiekere wijk met gelijknamige begraafplaats (mini-uitvoering van Père Lachaise in Parijs), met het graf van ex-president Perón en zijn vrouw Evita
- Floralis Genérica: de 20 meter hoge bloem van staal en aluminium, die ’s morgens open, en ’s avonds weer dicht ging (totdat de motor het begaf..)
- Mercado de San Telmo uit 1897: een van BA’s sfeervolste markten, een grote hal met gietijzeren interieur, met niet alleen etenswaar maar ook schattige lage miniwinkeltjes met antiek, LP’s, 2e hands kleding, enz.
- Museo del Arte Moderno (niet onze smaak) en Museo Nacional de Bellas Artes: mooi gebouw, mooie collectie vnl. 19e en 20e eeuw, waaronder een Van Gogh en een Rembrandt, helaas gebrekkig verlicht en met alleen Spaanse info (maar ja, de toegang was gratis..)
- Reserva Ecológica Costanero Sur (oost van Puerto Madero): hier na 3 dagen een paar uur de natuur opgezocht om het lawaai te ontvluchten, lekker gewandeld langs o.a. de Rio de la Plata, de breedste rivier ter wereld, met aan de overkant Uruguay (niet te zien)
- Teatro Colón: enorm gebouw (mix van Franse, Duitse, Italiaanse neorenaissance) voor opera, ballet en klassieke muziek, waarvan Pavarotti in 1987 zei: “Het is verschrikkelijk, de akoestiek van het Colón is gewoon perfect”.. Het heeft 2.400 stoelen en 500 staanplaatsen, 6 balkons boven elkaar en een podium van 30x28 met een hoogte van 50 meter! (je zal hier vrijwilliger mogen zijn…) We deden er een rondleiding, erg de moeite waard
- La Boca: zuid-oostelijke wijk, ontstaan rond 1880 door Spaanse en Italiaanse immigranten. Een havenwijk waar je beter niet kunt zijn, behalve in El Caminito: leuk straatje vol gekleurde huizen, restaurantjes met tangodansers, héél veel souvenirwinkeltjes en in het weekend een craftsfair
- Feria de San Telmo: de beroemde zondagsmarkt op Plaza Dorrego en in veel straatjes van San Telmo, honderden kraampjes met allerhande waar
- terrasjes, kroegjes, restaurantjes: noodzakelijke plekken om uit te rusten van al het lopen, bussen en metro’en

Dit alles deden we in 5,5 dag en heel op ons gemak. Vrij laat op pad, op tijd weer terug en lekker hangen in ons fijne appartement, helemaal goed zo! En: we komen nog terug in BA, aan het eind van de reis nog 4 nachten in de wijk Palermo, dus we houden nog iets te goed!

Opvallende dingetjes:

- de scholen zijn net weer begonnen; je ziet de kinderen in schooluniform, van Schotse ruitjes tot witte laboratoriumjasjes
- honden lijken hier wel een statussymbool, overal lopen “uitlaters” met een bundel van zo’n 10 rashonden
- Argentijnen zijn meestal goed gemanierd en gedisciplineerd; ze vormen keurige queues voor de bushaltes

Nog even in vogelvlucht de laatste overnachtingsplekken:

Na de palafitos van Castro belandden we dus op nummer 13, dat nare hutje in Ancud op camping Mae Joa. Het Airbnb-appartement in Valparaíso van Martín Guajardo maakte meteen alles goed: in een prachtig oud pand met krakende vloeren, ruim en comfortabel, wenteltrap naar koele slaapkamer in souterrain, heerlijk rustig, een tuin met bankjes en zeezicht in de verte.
Het 15e adres was Hostel Lao in Mendoza, met tuin en afkoelbadje, vlakbij het centrum, bof: wij hadden de tuinkamer zonder straat- en ander lawaai. De hoge score in Tripadvisor was terecht, leuke plek tussen 20’ers en 30’ers van all over the world. Nummer 16 in Buenos Aires was weer een perfect Airbnb-appartement; van Astrid Dick, op de hoogste (2e) etage van een eeuw oud pand met 33 appartementen erin, heel sfeervol, openslaande deuren naar 2 mini-balkonnetjes, bomen ervoor, patiootje achter, 2 luierbanken en Maria, de lieve behulpzame buurvrouw annex beheerster.

Op 7 maart vliegen we noord-westwaarts naar Salta waar we voor 10 dagen weer een huurauto hebben en de rust kunnen opzoeken, fijn! Het kan zijn dat de wifi-verbindingen wat minder goed zijn zodat een volgend verslag misschien wat op zich laat wachten.

Het is weer een hele lap tekst geworden, bedankt voor het lezen! Tot de volgende keer, hartelijke groeten,

Jan en Carla

• 06 Maart 2016 - 23:43

Jolien:

Leuk verslag en mooie foto's weer!! Heel veel plezier in Salta en geniet van de vrijheid van een auto!

• 07 Maart 2016 - 06:36

Bregje:

Van hot naar her..... Van A naar B....... Van Buenos Aires naar Salta......

• 07 Maart 2016 - 07:23

Dick:

Wat mooi allemaal

• 07 Maart 2016 - 10:33

Kees:

Alles mooi en leuk. Lekker genieten.
    Groeten Kees en Maria.

• 07 Maart 2016 - 11:08

Hilde:

Heel diverse belevenissen ... dansers, muziek, mooie/gekke beelden, grote gebouwen, kleur en geen kleur, honden, verkeer, cultuur ... mooi om dat allemaal te zien. Wat ik zo grappig vind is dat je steeds weer gelijkenissen kan trekken met plekken hier in Europa. We worden/zijn wereldwijd veel meer beïnvloed dan je zo zou denken.
    Geniet van je eigen reistempo als jullie weer een huurauto hebben.

• 08 Maart 2016 - 16:04

Paula:

Wat leuk die muziek! Je hebt toch wel jouw trekzak mee op reis?

• 09 Maart 2016 - 11:23

Lia:

Om de paar weken gaan we er even voor zitten om het verslag van jullie reis te lezen en de foto's te bekijken.
    Wat een geweldige reis weer en wat hebben jullie daar al veel gezien!
    Het is leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Een fijne reis verder naar Salta en een hartelijke groet uit een guur Nederland.
    Lia en Ko