Laatste weekje en terugblik - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van jancarla - WaarBenJij.nu Laatste weekje en terugblik - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van jancarla - WaarBenJij.nu

Laatste weekje en terugblik

01 April 2016 | Argentinië, Buenos Aires

Hallo allemaal,

De week in Misiones waren we extra alert op muggen, maar we hebben ze vrijwel niet gezien. Overdag zijn de muggen actief die dengue (knokkelkoorts) veroorzaken (wat hier momenteel een ware epidemie is), en ’s avonds en ’s nachts de malariamug. Dus flink gesmeerd met Deet; hopelijk komen we straks gezond thuis...

In Puerto Iguazú sliepen we 1 nachtje in Posada Portal del Iguazú, bij de behulpzame Blas. Hij belde met de autoverhuurdame die niet kwam opdagen om de auto op te halen. Koken moest je doen in de “gezellige” gemeenschappelijke ruimte, want in de keuken van het huisje stond helemaal niets..
Maar in Buenos Aires was de 27e en laatste plek perfect: het Airbnb “Sunny Modern Apartment” van Gastón en Barbara Subira lag in een flatgebouw aan de achterkant (dus geen straatlawaai), alles erg comfortabel.
Het was een goed idee om op het eind van de reis nog een paar dagen in Buenos Aires door te brengen. Dat maakte de overgang van rust en natuur naar het gewone leven wat makkelijker. Nog even genieten van het zomerse weer: zon en rond de 30 graden, heerlijk.

Deze keer zaten we in Palermo Soho, ook een leuke wijk met veel oude gebouwen, bomen en wat kinderkopstraatjes net als in San Telmo. Maar een welvarendere buurt, behalve rustige straten met lage oude huizen ook nogal wat hoge flats. Veel parken, duurdere winkels en boetiekjes, vooral heel veel cafeetjes, restaurantjes en gezellige hoekjes, geen “volkse” types op straat, maar ook hier wel bedelaars en zwervers op de drukke doorgaande straten.
Toen we ruim 3 weken eerder in BA waren, hadden we gelukkig al veel hoogtepunten gezien zodat er nu niet zoveel meer op ons lijstje stond. Beetje rondslenteren in de wijk, terrasje hier en daar en naar het Malba (Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires): een modern museum uit 2001 met een aantal mooie werken van o.a. Antonio Berni, Tarsila do Amaral en eentje van Botero. En naar het Museo Nacional de Arte Decorativo, in een prachtig pand uit 1917, vol met spullen van een aristocraat die hier woonde: beelden, schilderijen, meubels, Chinese vazen, enz.

Aanvankelijk stond er een dagje Uruguay op het programma, maar bij nader inzien leek ons dat toch wat te druk en bleven we liever in de stad.
Wel de andere tip van de kids opgevolgd: eten in het populaire Don Julio, bij ons om de hoek. Een parilla (steakrestaurant), beroemd om zijn goede vlees. De tafelkleden zijn koeienhuiden en de zaak staat bomvol lege wijnflessen waarop gasten uit de hele wereld iets hebben geschreven. Onze fles met tekst staat er nu ook tussen. De lomo was inderdaad super, de bediening en de prijs ook.. (voor Argentijnse begrippen).

Verder gewoon een beetje rustigaan gedaan, terugblikken en vooruitkijken. Nu dan maar die terugblik:

Wij hebben een fantastische, afwisselende reis gehad. Omdat wij niet zo avontuurlijk zijn aangelegd kozen we voor de meest toeristische plekken. Ik zeg het niet zo snel, maar ik (=Carla) ben heel tevreden over hoe ik de hele reis heb voorbereid en samengesteld. De volgorde was prima: in dit jaargetijde nog niet te koud in het zuiden, de meeste regen en overstromingen in het noorden waren voorbij, de zomerse hitte in BA was ook verdwenen. Een goede balans tussen druk en minder druk, en te behappen reis-, rij- en vertrektijden. Toen we nog veel energie hadden waren we aardig actief met wandelen en het bus-in-bus-uit gaan. De tweede helft kon alles in een wat langzamer tempo en hoefden we weinig meer te bussen. Blij dat tevoren het meeste was geregeld (en bleek te kloppen!), dat gaf rust en bespaarde vakantietijd.

Argentinië en Chili zijn prima landen om individueel te bereizen. Er is een uitstekend netwerk van vlieg- en busverbindingen, het wegennet is heel goed (althans waar wij waren), er zijn heel veel en heel diverse soorten accommodaties, ook volop campings. Op de meeste plekken is het heel westers, alles is verkrijgbaar en wij hebben ons nergens onveilig gevoeld, ook dankzij veel politie in de Argentijnse steden.
De mensen zijn over het algemeen erg vriendelijk. We hebben ontzettend veel aardige, open, gezellige mensen ontmoet, die oprecht nieuwsgierig waren en graag vertelden over hun land en gewoontes. En allemaal wisten ze dat wij een Argentijnse koningin hebben!

De natuur is indrukwekkend; wij zagen een enorme diversiteit aan landschappen: grote kale vlaktes, gletsjers, besneeuwde bergen, bossen, meren, vulkanen, oceaangolven, uitgestrekte wijngaarden, gekleurde rotsformaties, woestijnachtige cactusvelden, brede dalen en rivieren, bergreuzen, regenwoud en jungle…

Het is wel heel handig als je Spaans spreekt, want met Engels kom je hier echt niet ver.
Behalve de overal aanwezige honden zagen wij helaas maar weinig dieren. Ja: wel koeien, paarden, geiten, ezels en schapen, 1 keer guanaco’s en 1 keer vicuñas, maar nergens lama’s in het wild of andere inheemse dieren, en ook bijna geen tropische vogels, jammer.

De hygiëne valt reuze mee, zeker niet om van te griezelen, eigenlijk vergelijkbaar met zuid-Europa. De straten worden netjes schoongehouden (waar wij waren tenminste) en we hebben geen ongedierte gezien. De huisjes en kamers waren altijd keurig schoon, alleen in toiletten buitenshuis moet je maar even je verstand op nul zetten...
Wat het weer betreft waren we echt geluksvogels, we hadden maar een paar keer wat regen en bijna steeds een goede temperatuur.

Tijdens deze vakantie werd het ons duidelijk dat het reizen met bussen en vliegtuigen niet bij ons past. Het steeds weer op tijd ergens moeten zijn, het uitzoeken hoe erheen en vandaan te komen, dat zorgt bij ons voor veel spanning. Wij zijn blijkbaar echte autoreizigers, met de vrijheid van een auto voelen we ons happy..

Na ruim 11 weken bereik je toch wel een verzadigingspunt; de verbazing over alles om je heen wordt wat minder en je hoeft niet zo nodig nog alles te bekijken.. We beginnen ernaar te verlangen om een wat normaler dagritme te hebben, om weer gezond te kunnen eten en vooral ook om onze kinderen en de groeiende buik te zien…
Tijd dus om naar huis te gaan! Met een rijk gevoel dat we dit allemaal mochten zien en met een hoofd vol herinneringen komen we 3 april weer thuis.
Bedankt voor het lezen van onze berichtjes en alle leuke reacties!

Heel veel groetjes,
Jan en Carla

• 01 April 2016 - 18:04

Hilde:

Wat leuk dat je de wereld en jezelf weer een stukje meer hebt leren kennen! Dank je wel voor al je mooie verhalen, beschrijvingen, indrukken, gevoelens ... Het is fantastisch om op deze manier een piepklein onderdeeltje van de reis te mogen zijn, alsof je een vlieg bent die op je schouders meereist. Heel veel dank en op naar je zwangere dochter! Dan gaat er weer een andere wereld voor je open.
    Hele goede terugreis, het wordt nu een beetje warmer hier, maar het zal toch wel weer een beetje wennen worden, denk ik.
    Tot later, warme groet, Hilde

• 01 April 2016 - 18:09

Kees:

Nou nog de mooie laatste loodjes en een goede terugreis. Tot binnenkort.
    Groeten Kees en Maria.

• 01 April 2016 - 18:30

Bregje:

Een goede reis naar huis, en ik kijk ernaar uit jullie eindelijk weer 'in het echt' te zien ( en niet op foto's). Bregje

• 01 April 2016 - 18:51

Dick:

Goede reis en tot binnenkort!!

• 01 April 2016 - 21:42

Hans En Thérèse:

Zojuist met plezier de twee laatste verslagen gelezen, en de gevarieerde foto's bekeken. ik vond het vooral ook leuk om in het laatste verslag te lezen hoe jullie deze hele reis ervaren hebben.
    Ben hopelijk nog net op tijd om jullie een goede thuisreis te wensen.
    Tot ziens op de reünie!
    Lieve groeten, Hans en Thérèse.

• 01 April 2016 - 21:45

Hanneke:

Wat een mooie synopsis van jullie reis! Goede terugvlucht en tot gauw.

• 03 April 2016 - 21:18

Emelie:

Hallo Carla en Jan, Inmiddels zijn jullie weer thuis.En ja, zoals het klokje......Hopelijk kunnen jullie weer vlot acclimatiseren na zo'n prachtige reis. Maar helpend zal zijn je kinderen weer in de armen te sluiten. En natuurlijk jullie kleinzoon over zijn verstopte bolletje te aaien. Dank voor de mooie verhalen. tot ziens en liefs, Emelie