Vancouver Island - Reisverslag uit Campbell River, Canada van jancarla - WaarBenJij.nu Vancouver Island - Reisverslag uit Campbell River, Canada van jancarla - WaarBenJij.nu

Vancouver Island

06 Juni 2017 | Canada, Campbell River

Hallo allemaal,

Hoewel we wat minder openstaan voor al het nieuwe, kunnen we toch wel genieten van wat we allemaal al hebben gezien.
Een nieuw stukje op de site zetten vraagt tijd, energie en goede wifi; soms ontbreekt het aan iets..

Victoria: heb je een paar dagen over, doen! Als de tocht van zo'n 4 uur per auto en ferry vanaf Vancouver je te lang duurt, dan kun je in een half uurtje erheen vliegen per watervliegtuigje. Die vliegen af en aan en kosten ca. $ 200 (ca. € 140) enkele reis.
De hoofdstad van British Columbia, genoemd naar de Engelse koningin Victoria, beviel ons meteen: compleet anders dan Vancouver. Klein, gemoedelijk, wat slaperig, schilderachtige haven, veel koloniale gebouwen, keurige parken en tuinen, veel restaurantjes en vooral: een heerlijk Engelse sfeer met een groot aantal pubs. Alles makkelijk te belopen of per watertaxi te bereiken. De meeste oude gebouwen van eind 1800 zijn in traditionele stijl gerenoveerd. Zo ook ons appartementje in het oude pakhuis "Janion": gloednieuw, erg comfortabel, uitkijkend over de Outer Harbour, vlakbij (mini-) Chinatown en het centrum en toch rustig, ideaal (ook goed zou zijn gebouw "Mermaid", ernaast). De stadsvernieuwing is hier echt geslaagd.

Omdat maandag de laatste zonnige dag zou zijn, meteen maar een walvistour geboekt, 4 uur de woelige oceaan op. Best duur, maar de moeite waard ($ 145, ca. € 100 p.p.). De humpbackwhales lieten zich helaas niet zien, wel diverse killerwhales (orca's), één zeeotter en wat zeeleeuwen. Tourtip: warm aankleden! Een donsjackje was beter geweest dan een vest + outdoorjack..

De Fisherman's Wharf vanaf waar onze Eagle Wings Tours-boot vertrok is een kleurrijke plek met "straatjes" van felgekleurde bouwsels die als woonboot of winkeltje dienen. Na de tour zijn we het wandelpad afgelopen langs de Inner Harbour met overal mooie uitzichten.
Op de regenachtige dag erna hebben we het interessante Royal B.C. Museum bezocht, een van de beste musea van het land. Veel over natural history, First Nations en wat replica's van 19e eeuwse gebouwen.
Daarna de gratis rondleiding gedaan in de Parliament Buildings (1897). In Canada heeft men ook Elizabeth II als koningin en het Engelse systeem van 2 partijen.

De beroemde Butchart Gardens sloegen we maar over (regenachtig en $ 30 entree) en maakten in plaats daarvan een tochtje over het schiereiland met prachtige villa's en tuinen, en een korte boswandeling.

Na 4 nachten Victoria noordwaarts getrokken langs de oostkust tot aan Qualicum Beach, 1 nachtje een bungalow aan zee, heerlijk rustig. Onderweg in wat plaatsjes gestopt: Cowichan Bay (slaperig vissersplaatsje met houten huisjes aan zee, deels op palen), Duncan (de tientallen totempalen helaas niet kunnen vinden - geen bordjes, geen internet..), Chemainus (ruim 40 muurschilderingen die de geschiedenis en tradities van de regio uitbeelden) en Coombs (waar een stel geiten als attractie op het grasdak loopt van een supermarkt /craftscentre). Overal even rondgestruind, zonder tijd voor echt culturele zaken.
In diverse gebieden hier zie je communities van First Nations - hun huizen zijn herkenbaar aan de rotzooi in de tuin.. ("Curacao").

Voor de volgende 3 nachten in Ucluelet ("joeklóejelut") ging de route van de oost- naar de westkust via Highway 4, een 2-baans slingerweg. Mooie weg door voornamelijk laag bergachtig gebied vol hoge bomen, besneeuwde toppen en rivieren, dat deed denken aan Noorwegen. Aan het begin nog een uurtje de Little Qualicum Falls Trail gelopen door het regenwoud met een hoge en een lage waterval, mooi.

De westkust staat bekend om de flinke regenval, ca. 300 cm per jaar, maar wij boften met veel zon en een prima wandeltemperatuur. Vijf korte trails gelopen door het indrukwekkende regenwoud met enorm hoge bomen van wel 800 jaar oud en allerlei mossen. Geen grote varens hier zoals in Nieuw-Zeeland, wel steeds een mooi zicht op de oceaan en de rotskust.

In dit gebied zag je overal waarschuwingen voor zwarte beren en wolven, best eng (fluitje gelukkig nog niet nodig gehad). Er bestaan ook "bear watching tours", dat wilden we wel doen. We stuitten op Beachcomber Ocean Tours, die bleek een combinatietour te hebben met whalewatching. Weer 4 uur lang de oceaan op, score: een paar humpbackwhales, die niet wilden duiken zodat we de staart niet te zien kregen. En géén beren op de oevers te zien...

De laatste 2 nachten op Vancouver Island waren we weer aan de oostkust, bij Campbell River, appartementje aan de Discovery Passage, vlak voor ons langs voeren de grote cruiseschepen voorbij. Indertijd gekozen als plek om een grizzlyberentocht te doen zoals Birgit en Erwin hadden gedaan. Blijkt dat alleen mogelijk te zijn van augustus tot oktober, jammer...

Straks zullen we de zee wel gaan missen, die was hier steeds dichtbij. Maar zoals onze vriendin zegt: "als je onderweg bent, dan is elke minuut anders door alle indrukken die je opdoet", dus er zal vast genoeg ander moois te ontdekken zijn.

Nog wat opvallende dingen:

- het Canadees klinkt veel sympathieker dan het Amerikaans, minder knauwerig
- papieren informatie is ruim aanwezig, maar aanduidingen langs de weg vreemd genoeg niet (waar begint en eindigt de bebouwde kom? wat is nu de maximum snelheid? hoe kom je bij een bezienswaardige plek?)
- wel betaalbaar: benzine ($ 1.25 per liter, ca € 0.85) en koffie ("cappuccino small" voor ca $ 3.80, ca € 2.50)
- zo'n 7000 km van huis hoor je ook Coldplay zijn nieuwe hit zingen
- zonder nummerplaat voorop de auto rijden is blijkbaar niet strafbaar
- hoge bomen zijn vaak "red cedars", die gebruikten de First Nations voor van alles (onderdak, kano's, kleding, manden)
- afhaalkoffie in wegwerpbekers is heel normaal, gelukkig is men zich bewust van goed afvalscheiden
- op plekken waar je koffie kunt drinken is er altijd een verleidelijke vitrine met zoetigheden (betaalbaar, vervelend..)

Jullie merken dat er in ruim een week veel te zien geweest is, allemaal de moeite waard. Nog erg bedankt trouwens voor de reacties op ons vorige verslag, leuk!

Veel groetjes,
Jan en Carla

P.S. de site geeft problemen, het lukt niet om de foto's er op de goede volgorde op te krijgen...

• 06 Juni 2017 - 06:35

Bregje:

wat een afwisseling in natuur, bezienswaardigheden, het weer, activiteiten!

• 06 Juni 2017 - 09:49

Emelie:

Het lijkt wel of jullie al weken weg zijn, zoveel al bekeken en dus voor ons beschreven. Tot de volgende keer!

• 06 Juni 2017 - 12:00

Roos De Vries:

Wow fantastisch om te lezen. Jullie zouden zo reisleiders kunnen worden. Ik waan mij zelf gewoon in Canada als ik dit alles lees. Het is nog een droom van mij om ooit Canada te gaan bezoeken. Al die verschillen die jullie benoemen. Heerlijk rustig je weg vervolgen geen druk om ergens op tijd te verschijnen.
    Ik ben blij te horen dat er ruimte is om te genieten. De liefde voor een ieder is altijd in het hart aanwezig.

Hartelijke groet Roos

• 06 Juni 2017 - 19:43

Hanneke:

Heerlijk weer om te lezen! Het ziet er allemaal heel gezellig (en een beetje kneuterig) uit, en ik kan me voorstellen dat je de kust gaat missen. Maar straks komen de grote bergen, ook leuk. Het klinkt ook allemaal heel relaxt, wat wel klopt met mijn beeld van Canada. Volgens mij precies wat jullie nodig hebben. Living the easy life! Veel plezier nog verder.

• 06 Juni 2017 - 21:34

Cora:

Wat leuk zeg! Wat zien jullie er heerlijk ontspannen uit!
    Groetjes, Manou, Wouter, Renée, Peter en Cora

• 07 Juni 2017 - 08:38

Kees:

Weer een zeer leerzaam en leuk verhaal. Veel plezier nog in de bergen. Lekker genieten, joh!
    Groeten Kees en Maria.

• 07 Juni 2017 - 13:24

Dick:

Wauw, het ziet er weer fantastisch uit! Hebben jullie ook het watervliegtuig genomen? Groetjes, Dick

• 08 Juni 2017 - 00:34

José:

Toch heerlijk denk ik dat jullie weer op pad zijn, en Carla, je bent niet verplicht om een verslag te maken......
    relax maar lekker samen, liefs
    José

• 08 Juni 2017 - 16:17

André Van Ingen:

Geweldig epos weer om te lezen en prachtige foto's. Een reisleider waardig hoor.
    Gaan jullie nog naar Alberta, daar heb ik family wonen, zowel in Calgary als Lethbridge.

Groetjes en geniet ze,
    André

• 10 Juni 2017 - 21:59

Jet:

Wat een mooie verhalen weer en leuke foto's.
    Fijn dat jullie toch kunnen genieten en wij genieten natuurlijk volop mee.

• 11 Juni 2017 - 09:48

Wilko:

Hi Jan en Carla, jullie maken er weer een prachtig verslag van. We krijgen steeds meer zin om te gaan! Hartelijke Groeten, Wilko