Bussen en bossen - Reisverslag uit Villa La Angostura, Argentinië van jancarla - WaarBenJij.nu Bussen en bossen - Reisverslag uit Villa La Angostura, Argentinië van jancarla - WaarBenJij.nu

Bussen en bossen

31 Januari 2016 | Argentinië, Villa La Angostura

Hallo allemaal!

Bariloche is een grote stad (ca. 120.00 inw.), op heuvels langs de zuid-oostoever van het Lago Nahuel Huapi in het Parque Nacional Nahuel Huapi. In 1902 gesticht, en eerst bevolkt door Zwitsers, Italianen en Duitsers, wat nog goed te zien is aan de huizen in alpenstijl, chaletachtig met veel hout. Het is het toeristencentrum van Patagonië, de chocoladehoofdstad van het land, en: de streek waar onze koning een vakantiehuis heeft. Bariloche en omgeving zijn heel groen en de lage beboste bergen en meren rondom lijken een mengeling van Zwitserland, Karinthië en de weidsere delen van Noorwegen. Veel verkeer en drukte in deze stad, en voor ons was het dan ook niet meer dan een centraal punt voor een aantal aankomsten en vertrekken. In een halve dag hadden we het centrum al wel gezien met z’n vele winkels (voor wie er van houdt) en héél veel chocoladewinkels. Chocola in alle soorten en maten, mooi om te zien, lekker om te ruiken. De beste koop je bij Mamuschka, dus daar trakteerden wij onszelf op échte chocolademelk en heerlijke chocoladetaartjes.
Op straat hoorde je overal: “ cambio? cambio?” (“ geld wisselen?”), ze hebben heel graag US dollars of euro’s. De leukste plek van Bariloche is rondom het Centro Civico, in alpenstijl gebouwd, uitzicht over het meer, kraampjes erbij, en voor wie wil: op de foto met een echte St. Bernardshond, met vaatje…

Het was ons al snel te druk in de stad, daarom de volgende dag per stadsbus ca. 25 km. westwaarts gegaan naar het natuurgebied Llao Llao (“ssjlawo ssjlawo”). Uitgevogeld hoe dat werkt met zo’n bus: tevoren koop je in een kiosk een pasje voor 30 pesos, ca. 2 euro. Dan kijk je op een lijstje hoeveel jouw ritje gaat kosten (voor ons ca. 4.50 euro v.v. voor 2 personen) en dat bedrag laat je erop zetten. Tegen de chauffeur zeg je waar je heen wilt, houdt het pasje (1x per persoon) tegen een lezer en dan krijg je een kaartje.
Een prachtig gebied, waar we 17 km. hebben gelopen tussen heel hoge bomen (leken wel kauri’s), apart soort bamboe, mooie gele bloemen en veel vogelgeluiden. Na een klim tot 1.000 m. een mooi uitzicht over de bergen en een aantal meren.
Om 18.00 dachten we in de stad in nog zo’n chocoladewinkel annex tearoom te gaan zitten: no way, lange wachtrijen! Dan maar een zakje chocolade gekocht voor bij het kopje thee in het appartement.

Na 3 nachten Bariloche per bus naar El Bolsón gegaan, ruim 2 uur rijden door een compleet ander landschap dan met de vorige busreis: groen, lage bergen, meren, bochtig, veel hellingen, veel verkeer, beetje Europees. El Bolsón heeft de naam van “hippie-oord” met kunstenaars en straatartiesten. Op La Gomera beviel ons zoiets wel, maar hier viel dat tegen. Druk en groot (17.000 inw.), wel veel jonge backpackers en wat alternatief uitziende types en wat verkoop van eigen maaksels op kleedjes. Erg leuk: 3x per week is er een heel grote Feria Artesanal, een markt met veel handwerk, lokale producten, wat muziek, clownerie/goochelarij, poppenspelers enz.
Opvallend veel katten hier, naast alle waakhonden en honden die los op straat lopen. Het kost me moeite, maar ik haal ze niet aan vanwege het risico op rabiës na een lik of een beet.

De eerste dag rustigaan gedaan, want het miezerde wat. Tweede dag: prima weertje voor een wandeling bij het Lago Puelo, ca. 20 km. zuidelijker. Je kunt in de omgeving van El Bolsón goed wandelen, maar je moet wel eerst met een taxi of bus naar het beginpunt. Wij namen de bus: ca. € 1 p.p. voor deze rit van 45 minuten, en nu gewoon een kaartje te koop bij de chauffeur.
Vrijwel op de grens met Chili gelopen door erg mooie bossen, waar deels bordjes verklaarden welke bomen je zag, o.a. arrayanes, een soort mirtebomen met gladde kaneelkleurige stammen en takken.
B/M-J: hier geen ANWB-boekje nodig hoor, er is altijd maar 1 gemarkeerd pad, zonder zijpaden.

Vrijdag een busrit in 2 delen: eerst in 2 uur terug naar Bariloche, 2 uur hangen in de busterminal, toen ruim een uur rijden naar Villa la Angostura, aan de noord-westkant van Lago Nahuel Huapi. Daniela haalde ons op, meteen hele gesprekken in hakkelend Spaans..
Dit was de laatste dag van een festival klassieke muziek en Daniela vroeg of we zin hadden mee te gaan naar een (gratis) concert; ja graag! (wel in shirtje en afritsbroek..). Van 21.00 tot 24.00 was het genieten van muziek op hoog niveau, voornamelijk van strijkers. Eerst een kwintet, later een grote groep prijswinnende jonge musici. Een verrassend leuke afsluiting van een lange dag!
Nog twee dagen te gaan in Villa la Angostura, daarover volgende keer meer. Tot dan!

weer wat eigenaardigheden:

- in Bariloche, El Bolsón en Villa la Angostura bestaan de stoepen uit flagstones, vaak afgebrokkeld = oppassen
- afvalbakken op straat: een open metalen mandje op een paal, of een oud olievat dat overlangs is doorgezaagd zodat het open en dicht kan (waarschijnlijk vanwege de straathonden)
- de scholen hebben vakantie in januari en februari, dus overal zijn veel kinderen
- op lange rechte wegen worden bochten aangekondigd door borden met een pijl, net als in NZ
- de politie vindt het nodig om op doorgaande wegen controles uit te voeren, waarop weten we nog niet..
- we hebben echt geluk met het weer: droog en 18 à 24 gr, de dag voor of na onze komst is het meestal slechter.. In Chili zal het straks wel frisser en vooral natter zijn…
- ook geluk met de geldkoers: in december was 1 peso nog ca. € 0.10, na de komst van de nieuwe president nu nog maar ca. € 0.07.

Voor het boeken van de acco’s hadden we ons zoveel mogelijk beperkt tot Booking.com, Airbnb en Wimdu. Soms konden we daar geen huisje naar onze zin vinden en werd het een hotelachtig iets. Meestal met gemeenschappelijke keuken, soms zonder. Zoals het plekje in El Chaltén: Hostería Confin Patagonico. Heel goede kamer, supernetjes, ontbijtzaaltje met 4 (…) tafeltjes, tuintje, schatten van eigenaren Claudia en Jorge, maar: geen kopje thee te zetten en verplicht uit eten. Dat verveelt ons al snel. Daarom bevielen de twee Airbnb’s in El Calafate en Bariloche beter: veel ruimte, zelf koken. De eerste van Fernando Villareal: op de begane grond, aan doorgaande weg naar het centrum, prima bed, vlakke douchebak.. en veel eigen fabricaat timmerwerk, alleen in het Spaans te communiceren, maar oké. Het tweede appartement van Martin Fernandez: vrijwel in het centrum, heel knus door veel spulletjes van al zijn reizen, ook weer prima boxspring, veel vleesgeur van eronder gelegen parilla’s (soort barbecue-restaurants). Sprak vloeiend Engels, werkte een jaar in NZ. Het vierde onderkomen, Tunquelen in El Bolsón, was een “cabaña”. Zo heet bijna alles daar en er zijn er heel veel. Vier minihuisjes met een slaapetage, in de tuin van Roxana, lekker rustig (op heel veel blaffende huishonden na) met stukje gras en tuinmeubeltjes. Het vijfde adres was tot nu toe het leukst: een Airbnb in Villa la Angostura van Daniela del Giorgio, een wat excentriek vrouwtje, gehaakt mutsje, 48 jaar, natuurkundelerares, met een groot huis in een buitenwijk, grote tuin met daarin een back-to-basic blokhutachtig huisje. En: een hond en kat (om te aaien, kon nu wel).

Er viel weer veel te vertellen, vandaar een beetje lang verhaal..
Veel groetjes van Jan en Carla

• 31 Januari 2016 - 18:41

Bregje:

Duidelijk verslag. Mooie foto's. Lijkt me heerlijk die chocolade. Volg jullie op de kaart.

• 31 Januari 2016 - 20:39

Paula:

Ziet er weer fantastisch uit! Veel plezier!

• 31 Januari 2016 - 21:24

Frits:

ha Jan,
    geen appeltaart? Je weet er toch wel weg mee lijkt t...!

• 31 Januari 2016 - 23:01

Hanneke:

Duidelijk in Argentijns Zwitserland aangekomen! Geen wonder dat die Duitsers daarheen gingen na 1945 toch? Wel erg mooie meren. En die witte rolletjes van schilferchocolade ....... zóóó lekker! Maar begrijpelijk dat jullie niet erg lang in Bariloche zijn gebleven, buiten het prachtige uitzicht op het meer vond ik het er niet echt aantrekkelijk (i.t.t. al die hordes Argentijnen). Hebben jullie het huis van ons koninklijk paar al gevonden in Villa la Angostura? Veel plezier nog!

• 01 Februari 2016 - 10:25

Kees:

Hoi Jan en Carla,
    Mooie bloemen, mooie vergezichten, lekkere chocolade, lekker genieten.

Groeten Kees en Maria

• 01 Februari 2016 - 17:28

Jory:

Jullie doen heel wat conditie op met die wandelingen, zeker als het berg op gaat. Dan is zo'n stukje chocolade natuurlijk verdiend lekker. Geniet er van.
    Jory

• 02 Februari 2016 - 13:36

Hedy:

Leuk weer om te lezen! Heerlijk die chocola. Ben benieuwd naar de tocht over de Andes en Chili! Groetjes Hedy

• 02 Februari 2016 - 17:42

Dick:

Het ziet er weer mooi uit! Groetjes van ons!

• 03 Februari 2016 - 19:58

Wiet Lie:

hey Levensgenieters .... Geniet Van Het Leven !! ;-))

• 08 Februari 2016 - 16:34

Hilde:

Wat is de natuur toch mooooooooooiiiiiiiiiiiiii .... wat een voorrecht om dit allemaal te mogen beleven!

• 08 Februari 2016 - 20:34

Wilko En Jet:

Hallo Jan en Carla,

Door wat tijd gebrek hadden we even geen tijd om jullie te volgen. Nu op een zeer stormachtige avond heerlijk aan het genieten van jullie schitterende verhalen en foto's. Wat beleven jullie veel mooie dingen. We zijn alweer benieuwd naar jullie volgende verslag. Veel plezier nog.