Kaapstad en nog wat - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van jancarla - WaarBenJij.nu Kaapstad en nog wat - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van jancarla - WaarBenJij.nu

Kaapstad en nog wat

28 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Hallo allemaal,

Wat leuk dat we zoveel reacties kregen, bedankt!

Wij zijn nog wat aan het wennen aan Zuid-Afrika... In Nieuw-Zeeland voelden we ons meteen thuis, hier is niet alles meteen zo duidelijk, veilig en schoon. We zijn nog aan het uitzoeken hoe de gewoontes hier zijn en hoezeer we op ons hoede moeten zijn..
Tot nu toe is alles redelijk westers met een Afrikaans tintje; de wegen zijn goed, alle teksten zowel in het Engels als het Afrikaans. Leuk om zoveel Nederlandse woorden, plaatsnamen en straatnamen te herkennen.

Dinsdag was een perfecte dag om de Tafelberg op te gaan: helder, zonnig, windstil. Met een Zwitserse gondel ga je ruim 1 km. omhoog en tijdens een vlakke wandeling tussen mooie begroeiïng heb je een fantastisch uitzicht over Kaapstad, de zee, het schiereiland en de bergen.
Er leven " dassies": formaat konijn, maar verwant aan de olifant door hun voetafdruk en verborgen slagtand.
Met de hop-on-hop-off-bus kwamen we later o.a. langs de westkust van het schiereiland, waar veel luxe huizen en hotels staan.
De volgende dag zijn we met een gids naar 2 townships geweest, wat veel indruk heeft gemaakt. Dit zijn de wijken waar de armsten wonen, soms in hutjes van planken en golfplaten, soms in heel simpele stenen huisjes.
We kwamen in een " appartementje": een kamertje van ca. 3x4 meter, waar 3 bedden stonden voor 12 (!) mensen, een TV en wat tassen met spulletjes...
Minder droevig was het schooltje, waar kindjes van ca. 4 jaar uit volle borst het volkslied zongen en volleerd wat Afrikaanse dansjes uitvoerden, heel schattig.
Na zelfgebrouwen bier te hebben geproefd (zuur!) bij de shebeen = pub, iedereen uit dezelfde ketel, reden we verder naar Khayelitsha. Dat is na Soweto de grootste township van Zuid-Afrika waar ruim 1 miljoen mensen wonen. En waar pas sinds 3 jaar een ziekenhuis is...
Sommigen proberen iets te verdienen door 2e hands spullen te verkopen, zoals wc-potten..
Het is voor ons moeilijk voor te stellen hoe deze mensen leven.

Wij kickten even af op de foodmarket van het luxe V&A Waterfront om daarna weer op de hop-on-hop-off-bus te stappen naar het zuiden, waar we de Kirstenbosch Botanical Garden bezochten met prachtige inheemse bomen en planten (Lieneke: ook de in 1660 door Jan van Riebeeck aangelegde heg van wilde amandel gezien!).
Toen we donderdag in de terminal stonden voor onze tour naar Robbeneiland, werd er omgeroepen dat deze was gecancelled wegens (alweer) technische problemen van de boot, dat viel erg tegen!
Het roer omgegooid en rustigaan gedaan in het centrum, met o.a. een bezoek aan het Slave Lodge Museum uit 1679. Daar waren ca. 1000 slaven gehuisvest die werkten in de ernaast gelegen Kompanjiestuin van Jan van Riebeeck, nu een mooi park.

Op vrijdag zijn we het schiereiland bezuiden Kaapstad rondgereden met onze huurauto die we die dag ophaalden: een witte Honda Ballade 1.5. Een ruime auto maar wat blikkerig, met weinig vering, maar mét airco die onmisbaar is hier.
Aan de kust vind je wat aardige oude vissersdorpjes, rijd je de beroemde 9 km. lange Chapman's Peak Drive ( na Nieuw-Zeeland vonden wij deze niet super bijzonder..) en doe je wat iedereen doet: uitstappen bij Cape Point en daarna naar het meest zuidwestelijke puntje van Zuid-Afrika: Kaap de Goede Hoop.
Onderweg wel struisvogels gezien, maar geen bavianen.
Afrikaanse pinguïns waren wel heel makkelijk te spotten op een zandstrand, waar je vanaf een boardwalk ruim 2000 exemplaren kon bekijken. Hun roep lijkt op het blaten van een ezel, gek om te horen.

Na 6 nachten Kaapstad reden we zaterdag ietsje oostwaarts naar Stellenbosch, het op Kaapstad na oudste stadje van het land. Het ligt middenin de wijngebieden en is heel schilderachtig met veel oude bomen en allemaal witte huizen. Die zijn vaak gebouwd in de Kaap-Hollandse stijl, afgeleid van de Hollandse barokke architectuur uit de 18e eeuw.
Vanaf nu hebben we selfcatering accommodaties, heel fijn na een week uit eten te zijn geweest. (Stellenbosch: www.besigheim.co.za)
Over een Pique Nique, een theatervoorstelling en de route naar Swellendam vertellen we iets in het volgende verslag, anders wordt dit wel erg lang...

Door de alsmaar dalende koers van de Rand (momenteel is 1 rand minder dan € 0.07) is Zuid-Afrika voor ons goedkoop, mooi meegenomen!
Voorbeelden: entree museum € 1.40 of € 2.10, taxi voor 15 minuten € 3.50, kop koffie € 1.40, hoofdgerecht € 3.50 - € 9, benzine € 0.90, een uur parkeren € 0.35.

Bij ons vorige verhaaltje klopte de plaatsnaam niet vanuit waar we het schreven. Niet alles wat we willen, lukt ook op de site, sorry.
Op een aantal plekken zal de internet- / Wifiverbinding niet goed of niet aanwezig zijn, dus misschien moeten jullie soms wat langer wachten op een nieuw verslag.
Tot dan,
hartelijke groeten,
Jan en Carla

• 28 Januari 2014 - 17:03

Frits En Annie:

Hoi J en C, gelukkig weer een berichtje, we werden al wat ongeduldig!! Het was weer interessant om te lezen. Hadden jullie ook de tvserie over Stellenbosch gezien?? Ik wel, dus kan ik me daar wat bij voorstellen hoe het daar is.
    We wachten weer een volgend verslag af! Gr. A en Fy

• 28 Januari 2014 - 17:09

Dick:

We hebben weer genoten van jullie verslag!

• 28 Januari 2014 - 20:43

Paula:

Wat een mooie foto's! Een apart land met veel verschillen, al in jullie eerste week. Leuk om zo met jullie mee te kijken.

• 28 Januari 2014 - 21:43

Bregje:

Leuk om weer van jullie belevenissen op de hoogte worden gebracht. Mooie foto's. Ik was een beetje ongerust omdat het verslag lang uitbleef. Ik rijd op de landkaart met jullie mee. Gelukkig voor jullie nog een lange weg te gaan. Veel plezier.

• 28 Januari 2014 - 23:14

José:

hoi,
    wat een indrukken! En mooie foto's om mee te kunnen leven tijdens de gewone drukke werkzaamheden hier!
    Geniet ervan, ervaren reizigers!
    veel groeten, josé en frits

• 29 Januari 2014 - 15:41

Hedy:

Wat een mooie foto's zeg! En indrukwekkend, zo'n township tour! Geniet er nog van!

• 29 Januari 2014 - 16:12

Jet:

Hoi Jan en Carla,
    Wat een leuk verslag weer. Kan mij voorstellen dat jullie in Nieuw Zeeland je eerder thuis voelden.
    Heel indrukwekkend om te lezen over jullie tour door de Townships.
    Het is zo leuk om een beetje met jullie mee te reizen door de verslagen te lezen.
    Nog geen wijnhuis bezocht?;)
    Veel plezier en we zijn benieuwd naar het volgende verslag.
    Groetjes Wilko en Jet

• 30 Januari 2014 - 09:11

Kees:

Hele mooie foto's en leuk reisverslag. Geniet ze nog en tot het volgende verslag. Kees en Maria.

• 31 Januari 2014 - 10:30

Anneke:

Hoi Jan en carla
    Wat n mooie foto,s en leuke berichten, geniet er lekker van.
    Heel veel groetjes An