Bergen, beesten, bossen - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van jancarla - WaarBenJij.nu Bergen, beesten, bossen - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van jancarla - WaarBenJij.nu

Bergen, beesten, bossen

01 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Knysna

Hallo allemaal,

In een wijngebied móet je een keer naar een wine-estate. Wij kozen voor Boschendal, waar Hedy goede ervaringen mee had. Een prachtige plek met eeuwenoude gebouwen en dito bomen. Op het grote grasveld genoten we onder een parasol van een Pique-Nique: een heerlijke lunch, geserveerd in een picnicmand, met goede wijnen erbij. Voor 2 personen totaal € 32, dus dat viel alleszins mee.
's Avonds belandden we na een tip van onze host in een sfeervol openluchttheater voor een flitsend optreden van Emo Adams, zanger/entertainer/danser, een nationale beroemdheid, leuk!
Maandag reden we zuidwaarts langs een mooi stuk rotskust met imponerende hoge bergen. Na nog een pinguinkolonie, nu op de rotsen bij Betty's Bay, stopten we een uurtje in Hermanus, wereldberoemd om de walvissen die je hier vanaf de kust op 10 meter afstand kunt zien. In september/oktober...
Toen landinwaarts, voornamelijk via een Frans aandoend heuvellandschap met Pyreneeënachtige bergen, naar Swellendam (cottage Impangele, www.impangele.net). Dat is het op 2 na oudste stadje van het land.
Hier was het 34 graden, van de andere dagen weten we het niet omdat onze auto geen thermometer heeft. Maar warm was het wel!

Na deze ene nacht daar gingen we de Kleine Karoo in: ruige bergen, kaarsrechte stille wegen, en ja hoor: het eerste wild, 2 zebra's!
In Oudtshoorn een zeer comfortabel en ruim verblijf in Karoo Retreat (www.karooretreat.co.za), met zwembad voor ons alleen.
Een stokstaartjestour lieten we maar zitten; die begon bij zonsopkomst, ca. 05.30...
En struisvogelfarms waar Oudtshoorn om beroemd is, hadden we op Curaçao al gezien.
Dan maar naar cheetahs, crocs en meer, op de Wildlife Ranch (soort dierentuin). Hier hebben we tamme cheetahs geaaid, bijzonder! Ze spinnen, net als katten.

De volgende dag reden we met goed weer een schitterende route van ca. 190 km over de Swartbergpas (grotendeels onverhard en vol hobbels en kuilen, soms echt in z'n 1 omhoog , met steeds wisselende uitzichten over de bergen) en door de Meiringspoort (een kloof van 23 km. rode en oranje rotsen).
Onderweg stak er een groep bavianen over, cadeautje!

De sfeer in de stadjes verschilt erg. Oudtshoorn vonden wij onaangenaam: onwesterse, brede winkelstraten met op de stoepen groepjes rondhangende ongure types en snuivende kinderen..
Hoe anders was het in Mosselbaai, waar we vrijdag langs reden: hier begint de beroemde Tuinenroute langs de kust. Het is een heel westerse, luxe stad met het enige strand van Zuid-Afrika op het noorden.
Ik wilde er graag de "postkantoorboom" zien, die in de 16e eeuw door zeelieden werd gebruikt: schepen naar het oosten lieten hier post achter in een schoen, hangend in een boom, die werd opgepikt door schepen die terug naar huis gingen.
Het eerste deel van de Tuinenroute vonden wij niet zo bijzonder: je rijdt op een snelweg en ziet maar af en toe de zee. Bij Wilderness wel een mooi uitzicht over de baai met brede branding.
We waren vrijdag al vroeg in Knysna (Panorama Lodge, www.panoramalodge.com). Knysna ligt schitterend aan een grote door heuvels omgeven lagune/estuarium, met een heel smalle doorgang naar de Indische Oceaan, gevormd door 2 hoge rotsen, de Knysna Heads.
Onze accommodatie keek daarop uit. En op de bebouwing van lage, luxe huizen. Veel rijken der aarde bezitten hier een 2e huis, zoals Roger Federer en John Travolta.
Het klimaat is hier erg aangenaam, zelden te heet. Het is een oestercentrum, en die hebben we natuurlijk geproefd.

Zaterdag gingen we met de ferry over de lagune naar het Featherbed Nature Reserve, bovenop de westelijke Head. Met een 4x4-treintje naar de top, en via een prachtige wandeling terug naar beneden.
Op deze plek groeien bijzondere eeuwenoude bomen en struiken, en onder je bonken de golven op de rotsen. De zeelieden gaven het de naam Featherbed, omdat de baai van de lagune zoveel kalmer was dan de zee en zij dus eindelijk eens rustig konden slapen.
's Middags nog een korte wandeling gemaakt in het bos van Knysna. Daar groeien o.a. geelhoutbomen, de duurste houtsoort ter wereld.
Heerlijk om na al die steden en autoritten een dag in de natuur te zijn.

Een paar dingen die ons opvielen:
- langs de kant van de weg, ook op de snelweg, zie je vaak mensen lopen. Uitkijken dus!
- de mensen zijn zo vriendelijk, vaak groeten ze je zomaar op straat. Van onderdanigheid van donkere mensen hebben wij nog niets ervaren.
- wat wel naar is: de arme mensen " hangen" overal: langs de weg, in de straten, meestal in groepjes.
- wij hebben ( nog) een ongemakkelijk gevoel; veel donkere mensen zijn arm, ze doen werk voor de blanken, terwijl die in dit land eigenlijk " immigranten" zijn. Omgekeerd dus aan onze " gastarbeiders". Dit lijkt niet te kloppen, net alsof zij in hun eigen land niet voldoende kans hebben gekregen..

Dit was het voorlopig weer even. De komende dagen zitten we in nationale parken en op een afgelegen plek, dus wanneer we weer kunnen internetten weten we niet, geduld!

Hartelijke groeten,
Jan en Carla

• 01 Februari 2014 - 22:17

Bregje:

Wat een afwisseling tijdens jullie reis! En wat een indrukken. Hier geen bergen, beesten, bossen, maar buien, Beatrix en boodschappen doen.
    Veel plezier.

• 02 Februari 2014 - 06:46

Dick:

Wat een mooi verslag weer! Merken jullie eigenlijk nog iets van criminaliteit daar? Groetjes!

• 02 Februari 2014 - 10:16

Frits En Annie:

Hoi Jan en Carla,
    We zijn weer aan het genieten van jullie prachtige foto's en het het verslag. We merken wel dat het voor jullie heel anders is dan Nieuw-Zeeland!
    Geniet! En groeten, F en A

• 02 Februari 2014 - 10:23

Marianne:

Lieve Jan en Carla,
    Wat indrukwekkend en bijzonder!
    Bedankt voor jullie gedetailleerde en leuke verslagen, ik geniet er van!

• 02 Februari 2014 - 14:08

Jolien:

Wauw, die foto van het pinguïnpaartje is echt heel mooi!! Geniet verder!

• 02 Februari 2014 - 14:32

Bert En Marie-Jeanne:

Het zijn weer boeiende reisverslagen met mooie foto's (vooral van het pinguïnpaartje we dachten meteen aan jullie) ook leuk dat jullie op sommige foto's staan.
    Geniet ontspannen verder.

• 02 Februari 2014 - 16:12

Paula:

Ik zie dat jullie een nieuw huisdier hebben gevonden. Dat wordt wel een hele grote kattebak! ;) veel plezier!

• 02 Februari 2014 - 20:33

Kees:

Hoi Jan en Carla,

Het is zo te horen wel een land van erg grote verschillen. Hele mooie foto's weer.

Groetjes Kees en Maria.

• 02 Februari 2014 - 21:11

JEt:

Hoi Jan en Carla,
    Ja weer zo'n mooi verslag. Heel wat dingen die jullie dit keer beschreven herkennen wij.
    We wachten het volgende verslag weer af. Geniet maar fijn.
    Groetjes Jet en Wilko

• 04 Februari 2014 - 22:45

Marian:

jeetje Carla en Jan wat een schitterende reis wordt dit weer.
    Leuk dat je toch weer katjes hebt mogen aaien, ze zijn alleen een beetje uit de kluiten gegroeid.
    dat is wel andere koek dan onze huis tijgers.
    veel plezier verder op jullie reis ik lees met veel plezier jullie verhaal.
    groetjes Marian en Bert

• 09 Februari 2014 - 09:26

Hans En Thérèse:

Hoi Jan en Carla,
    Wat tof dat jullie weer zo'n uitgebreid verslag geschreven hebben. Heerlijk om te lezen! Maar het leukste zijn de kleurrijke, mooie, indrukwekkende, speciale, foto's. En grappig om jullie ook op de foto te zien! Zo weten we 't zeker: jullie genieten!!!
    Groetjes, Hans en Thérèse.