Pretoria en de andere Drakensbergen - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van jancarla - WaarBenJij.nu Pretoria en de andere Drakensbergen - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van jancarla - WaarBenJij.nu

Pretoria en de andere Drakensbergen

09 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Graskop

Hallo allemaal,

Weer erg bedankt voor de leuke reacties! Wij vinden het fijn om zo het lijntje met het thuisfront te kunnen vasthouden.

In Pretoria regende het vrijwel onafgebroken. Niet koud, wel ongezellig zo. Gelukkig kun je ook dan je tijd wel doorkomen in zo'n stad (1,6 milj. inw.).
Zondag bezochten we eerst Melrose House (1866), een stijlvol woonhuis van een rijke transportondernemer. Tijdens de Anglo-Boer War (1899-1902) woonden hier de Britse bevelhebbers en werd er het Verdrag van Vereeniging getekend; einde oorlog.
Daarna naar het iets buiten het centrum gelegen Voortrekkersmonument, dat sinds 1938 het symbool is voor de Afrikaner eenheid, een soort pelgrimsplek. Een hoge dôme met over de 4 muren een fries van ruim 2 meter hoog, dat de gebeurtenissen uitbeeldt van de Grote Trek (± 1834-1854), een mooi kunstwerk.
Rondom het gebouw een muur met 64 gebeeldhouwde wagens in een "laager" (cirkel). Dit aantal werd gebruikt bij de Slag van Bloedrivier in 1838, en die cirkel was effectief als verdediging.
Dit alles gaf ons een wat verwarrend gevoel: een soort eerbetoon aan blanken die in dit zwarte land hun leven wilden opbouwen.. Tja, het is wel de geschiedenis van Zuid-Afrika. Hoe zou het eruit hebben gezien als zij er niet waren geweest?...

Maandag het centrum van Pretoria bezocht. Een drukke stad met brede eenrichtingstraten (tot 5 rijbanen!), veel winkels, veel straatverkopers, ongelijke stoepen, veel afval en rommel (waarin zwervers graaien) en héél veel donkere mensen. De hele dag zagen wij hooguit 20 blanken. Een paar keer vroegen zwervers ons om eten en geld. Dat maakte dat we hier toch wat meer op ons hoede waren.
Duurdere huizen en gebouwen zijn voorzien van een alarm en beveiliging, dat zal zijn redenen wel hebben..
Het aardigste stuk is Church Square: veel gras, middenin een standbeeld van Paul Kruger, omzoomd door mooie gebouwen uit eind 19e eeuw, met daarachter lelijke betonnen bouwsels.
Er staat o.a. The Palace of Justice, waar het Rivonia Proces werd gehouden dat Mandela veroordeelde tot levenslange gevangenisstraf.
We gingen o.a. naar het Paul Kruger House Museum, het woonhuis van deze president van Transvaal van 1882 tot 1900. Vrijwel net zo ingericht zoals het toen was, met o.a. in zijn kantoor een van de eerste telefoons van die tijd. Verder veel persoonlijke dingen van hem. Paul Kruger was een Voortrekkerskind, die een leidende rol speelde in de Eerste Vrijheidsoorlog tegen Brittannië (1880-1881).

Een paar dagen stad waren goed en genoeg. Toen verder gereden naar de oostelijke Drakensbergen, tegen het Krugerpark aan. Deze Drakensbergen zijn minder hoog dan de westelijke, ze noemen het escarpment met een steile overgang naar het lowveld ernaast.
In de stromende regen over de snelweg, via een saai soort noord-Frans landschap. Een kleine omweg gemaakt, dat moest toch echt, naar Middelburg. Prachtig, al die opschriften en bedrijfsnamen met mijn geboorteplaats erop!
Daarna via binnenweggetjes noord-oostwaarts gereden naar Graskop (acco: www.summitlodge.co.za). Het werd steeds mooier, bergachtiger, een soort Schotse Hooglanden met rotsblokken. Erg mooi en groen, en vooral rond Sabie veel bos. Dat werd in de 19e eeuw geplant om in de houtbehoefte te voorzien van de vele goudmijnen. Nu is er een bloeiende houtindustrie. Overal rijden vrachtwagens vol boomstammen en zijn de wegen lekker blubberig.
Het groen is prachtig, de vele watervallen ook, maar alles is zo mooi door: ja, alle regen...

We brachten een rustig dagje door in Pilgrim's Rest, een levend museumdorp. In 1873 ontstaan als gouddelversplek, sinds 1971 slapend. Gerestaureerd zoals het vroeger was: een paar straten met houten huisjes, nu guesthouses en winkeltjes, en wat museum-huisjes, erg leuk.
Helaas ook opdringerige souvenirverkoopsters en ongevraagde-autowassers die daar teveel geld voor vragen. Bij twee eettentjes was het toilet buiten gebruik wegens watergebrek, dus op naar een derde.
Door de vele regen van de afgelopen weken konden we helaas niet het echte goudgraversterrein op om daar ons geluk te beproeven, jammer.
Ook wandelen in de Blyde River Canyon ging niet lukken vanwege de modder en gladheid. Deze kloof is de op 2 na grootste ter wereld, waarop je een prachtig uitzicht hebt vanaf een hoog rotsplateau.
Wij reden erheen via de Panoramaroute, een bewegwijzerde route met veel mooie plekjes. We maakten 6 stops, waarvan 2 samen met hordes bustoeristen, wel weer even wennen...
Het mooist waren de Bourke's Luck Potholes. In een rotsplateau hebben hier door de rivieren Blijde en Treur (heuse namen!) meegevoerde stenen en zand enorme erosiegaten uitgesleten van tientallen meters diep. Hieruit haalden de eerste goudzoekers grote hoeveelheden goud omhoog.
Iets verderop een schitterend uitzicht over de rivier en The Three Rondavels: 3 ronde heuvels die lijken op Afrikaanse hutten, ontstaan door erosie van zacht gesteente onder een kap van harder gesteente, waarop gras en bomen groeien.

Zo is elke dag hier weer heel anders dan de vorige, we zuigen alles in ons op en kijken alweer uit naar wat er nog gaat komen. Nog 4 weken te gaan!

nog wat wetenswaardigheidjes:
- praten met de bevolking is vrijwel nooit een probleem, iedereen spreekt Engels, hoewel soms met een zwaar accent. Men heeft ook zijn eigen taal, er zijn er totaal 11 in Zuid-Afrika. Het Afrikaans is lekker simpel, een soort oer-Nederlands met weinig grammatica, zonder verschil in ch of g, en aan het eind van een woord geen d of t. Bijvoorbeeld: "skakel lig an in digte mis"
- in de wat grotere plaatsen zie je vaak vrouwen met bijzondere kapsels, hun haar wordt heel ingenieus ingevlochten. Ze vinden het prachtig om er een complimentje over te krijgen
- kinderwagens zie je nergens, baby's en peuters worden altijd op de rug gebonden
- de bewegwijzering is heel goed op de doorgaande wegen, daarbuiten ontbreekt die weleens
- telefoonmasten worden vermomd als hoge naaldbomen!
- bij supermarkten staan buiten vaak lange rijen voor de loterij, erg geliefd hier
- we hebben nog geen last gehad van ongedierte of insecten, gaat ongetwijfeld nog komen...
- het weggedrag valt reuze mee, rustig en gedisciplineerd, met wat ruigere uitschieters

P.S. een Elephant Experience gehad, verslag volgt!

groetjes,
Jan en Carla

• 09 Maart 2014 - 07:56

Bregje:

Ha j en c,
    Het houdt niet op (ja, over vier weken pas). Iedere dag beleven jullie iets speciaals. Middelburg zag ik al op de kaart. Jullie zien er goed uit op de foto. Veel plezier en groetjes.

• 09 Maart 2014 - 08:06

Mary Elfring:

Ha Jan en Carla
    Prachtig allemaal over there!
    Wij hebben de verjaardagen van Simone en Emile in de zon buiten gevierd. Dat verwacht je toch eerder in Pretoria dan in Nijmegen.
    Geniet van de komende weken!
    Lieve groet, Mary en Lodewijk.

• 09 Maart 2014 - 08:55

Luc Eerden:

Hallo buren,
    Klinkt weer goed dit verslag!
    Geniet ervan en beleef nog heel veel andere mooie dingen!
    Hier geen regen maar 18 graden met veel zon...
    Gisteren nog een mini-reünie van Moos met Jolien; was gezellig.

P.S: ik had gisteren een hertenpaté-experience!
    groeten
    Kora en Luc

• 09 Maart 2014 - 12:33

Kees:

Jongens,
    Weer hele mooie foto's en verhalen, waar je wat van opsteekt.
    Groetjes Kees en Maria.

• 09 Maart 2014 - 18:16

Dick:

Het lijkt wel alsof wij jullie weer hebben overgenomen! Al twee dagen is het nog nooit zo warm geweest in Nederland! :)
    Groetjes, AD

• 09 Maart 2014 - 20:11

Frits En Annie:

Hoi J en C,
    Op de vooravond van onze reis nog even een reactie. Jammer dat jullie niet een klein stukje goud gevonden hebben!! Maar voor de rest begrijpen we dat het nog steeds genieten is voor jullie. Ook de foto's waren weer geweldig!
    Groetjes F en A

• 09 Maart 2014 - 23:48

Hanneke:

Jammer van de regen daar, maar wel lekker groen overal! Prachtig, daar bij de Blyde River Canyon hè! Op naar het Kruger park dus nu. Grappig dat jullie nu in nog een 'ander' Middelburg zijn geweest, wij waren in Middelburg in de provincie Oostkaap. Jullie kaart was er trouwens bijna op tijd, in ieder geval voor het feestje van vandaag(wat we grotendeels IN DE TUIN hebben gevierd!!!!). Geniet maar dubbel van jullie laatste weken ........

• 10 Maart 2014 - 09:50

Ad:

Bedankt voor jullie kaart uit Zuid-Afrika. De post is daar blijkbaar efficiënter dan hier, want hij was nauwelijks te laat voor mijn verjaardag. Jullie verslag roept bij ons ook weer allerlei herinneringen op en dat is leuk. Dus " keep on the good work" . Ben benieuwd naar de olifantenexperience.
    Groet,
    Ad

• 12 Maart 2014 - 12:16

Jet:

Hallo Jan en Carla,
    Schitterende foto's en een prachtig verhaal. En Carla heb je nog een sjaal gekocht? Knap hoe ze toch de kinderen de hele dag op hun rug meenemen.
    Na 1 dag oppassen heb ik al last van mijn rug.:)
    Wij genieten hier van het prachtige weer.
    We zijn benieuwd naar de verhalen van het Kruger Park.
    Groetjes van Jet ( en natuurlijk ook van Wilko.)

p.s. Jullie huis staat er nog prima bij.;)

• 13 Maart 2014 - 20:54

Paula:

Wow, wat een grote verscheidenheid aan ervaringen, nog 4 weken genieten! Veel plezier!

• 13 Maart 2014 - 22:53

Hans En Thérèse:

Hoi Carla en Jan,
    Wat een leuk verslag weer van alles wat jullie zien, meemaken, beleven. Een feest om te lezen. En ik bewonder jullie uithoudingsvermogen om steeds opnieuw weer zo intensief te kunnen genieten van al die nieuwe indrukken. Leuk ook om jullie zo heerlijk ontspannen te zien zitten.
    De foto's zijn weer 'n mooie aanvulling op het verslag. Mooie natuurfoto's!
    Lieve groeten, H&T.

• 14 Maart 2014 - 17:16

Vic En Dini Backelandt:

l hallo jan en carla

• 14 Maart 2014 - 17:40

Vic En Dini Backelandt:

hallo jan en carla heb jullie laatste verslag vanuit pretoria net gelezen heel mooi en leuk beschreven

Ik had al eerder willen mailen maar we hadden wat troubles Ik ben namelijk gevallen en heb mijn

enkel gebroken maar dit terzijde Ik wens jullie nog een paar heel mooie weken, geniet ervan

met de bekende volle teugen en kom gezond weer naar huis!

Lieve groeten uit Breda.

Dini en Vic