Wéér twee hoogtepunten - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van jancarla - WaarBenJij.nu Wéér twee hoogtepunten - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van jancarla - WaarBenJij.nu

Wéér twee hoogtepunten

Door: jancarla

24 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Gletsjers en walvissen!!
Ook al is het vorige verslag van nog geen week geleden, toch willen we nu graag vertellen over deze belevenissen (mede doordat ons volgende huisje nogal afgelegen ligt en internetten lastiger zal zijn).
Maar eerst nog even iets algemeens:

Dat de Nieuw-Zeelanders trots zijn op hun land blijkt ook uit het feit dat ze je overal willen attenderen op mooie dingen in de natuur. Langs de weg: bordjes met mogelijkheden tot wandelingen, variërend van een paar minuten tot een paar dagen. Aan het begin daarvan: bordjes met wat je te wachten staat aan moois. Tijdens de wandeling: onder bomen en struiken bordjes met namen, bloeitijd, wat maori's er mee deden, enz.
Je kunt hier heel wijs worden!
Bij elke I-site (soort VVV) kun je gratis een velletje afscheuren op A-3 formaat van waar je bent en daar staan bijna altijd allerlei wandelingen op aangegeven.
Wij doen er een aantal per week; je beleeft het land zo veel intensiever dan vanuit de auto en je kunt al het groen ook beter bekijken.

Dan nu de gletsjer: het tweede hoogtepunt van onze reis!
Wij boekten voor een halve-dagtocht op de Fox-Glacier, en liepen al met al goed een uur op het ijs, heel apart!
Het bijzondere van de gletsjers hier is, dat ze tot slechts 250 meter boven zeeniveau komen. Je loopt er als het ware vanaf de weg zo op. Dat mag alleen met een gids, vanwege het risico op erin zakken.
De totale oppervlakte ("nevé" ) is 30 vierkante kilometer (groter dan heel Christchurch!), de totale lengte is 13 km. Omdat de gletsjer zo laag ligt, is het er niet koud (maar 5° lager dan in het dorpje eronder).
Vanaf waar de bus je afzet, loop je een half uurtje door de rivierbedding naar de gletsjer. Daar bind je ijzers onder je schoenen, pakt prikstokken en prikt jezelf omhoog, tussen het ijs en wat smeltwater door.
Prachtige kleuren: wit, blauw, groen; schitterend! Echt een belevenis. En: met alweer goed weertje.

De volgende dag heel vroeg opgestaan om Lake Matheson op z'n mooist te zien. Dat ligt vlakbij de gletsjer en als het helder, zonnig en windstil is (zoals nu, wij boffen immers met alles..) zie je de bergen, de toppen van Mount Cook en Mount Tasman, en de bossen rondom het meer glashelder gespiegeld in het meer, echt een plaatje! In 1,5 uur loop je het meer rond, prachtige wandeling.

Daarna de weg verder noordwaarts afgereden, ook weer de moeite waard. Net als het eerdere traject vanaf Haast tot Fox Glacier: groen (ja, waar is het hier nou niet groen..), aan weerszijden regenwoud, regelmatig op en neer slingerend rondom de rotsen, en vreemd genoeg soms opeens een vlak, kaal stuk weiland (waarschijnlijk eind 19e eeuw gekapt door de Europeanen).
In Hokitika bezochten we een werkplaats/winkel van pounamu, ofwel greenstone ofwel jade, waarvan ze hier met de hand mooie sieraden maken. Die worden in heel Nieuw-Zeeland verkocht.
Aan deze kuststrook wordt de greenstone als losse stenen gevonden, maar men importeert tegenwoordig goedkoper uit o.a. Canada.

Vlakbij Greymouth werden we in ons motel (www.apostlesviewmotel.co.nz) ge-upgraded naar een heel ruime motelunit met een 3-persoonsslaapkamer, ruime keuken, grote zit-/eetkamer en bad met jaccuzzi.. (we betaalden slechts ca € 55). Hier hadden we weka's in de tuin (boshoenders) en enorme eeles (lijken op reuze-palingen) in de sloot.
Met (te) mooi weer bewonderden we nog iets noordelijker de Pancake Rocks: rotsen van gelaagde kalksteen, die aan versteende pannenkoeken doen denken.
Als er wind was geweest, hadden we kunnen zien hoe die de golven omhoog had gestuwd en door de "blowholes" had gespoten; even een klein beetje pech deze keer...
Hier vlakbij een schitterende wandeling gemaakt langs de Pororari River, met zover je kon kijken varens (in allerlei vormen en hoogtes) en palmen, een heel aparte soort.

Woensdag trokken we in zo'n 6 uur van de westkust naar de oostkust. Ook weer een mooie route met weilanden, gele en grijze bergen en brede rivierdalen (vrijwel zonder water).
Onze volgende stek was Kaikoura (kai=food, koura=crayfish), een aardige plek ondanks het nogal toeristische karakter. Alles staat hier in het teken van de walvissen.
Voor het eerst hadden we een bed and breakfast-adres, best leuk voor een keertje (www.brookhouse.co.nz): gezamenlijk ontbijten, 's avonds zitten in de grote keuken of in de zit-/eetkamer met TV. Grote tuin, balkon met zicht op de bergen vlakbij, Luis en Henry om te aaien (hond en kat).

En donderdag dan ons derde hoogtepunt: een whale watch-tocht. En wéér hadden we veel geluk: met goed weer (wel hele hoge golven, schitterend en niet lastig dankzij een primatourtje) de oceaan op. Het was kort na vertrek al meteen raak: 2 orka's! Je gelooft het haast niet dat dit werkekijkheid is, als je die enorme beesten vlak naast de boot ziet opduiken. Dat doen ze nogal onverwacht, zodat foto's maken niet optimaal lukte, helaas.
En toen: een spermwhale! (potvis). Gigantisch, wat een beest!
Ze kunnen wel 20 meter lang worden, 60 à 70 jaar oud, 2 uur onder water blijven en tot 3 km diep duiken! Als ze lucht uitblazen, zie je een hoge pluim van waterdruppels.
Met een hydrofoon vangt de boot de kenmerkende "kliks" op die de spermwhales laten horen, en dan vaart hij naar de plek waar de whale kort daarna zal opduiken.
Die is ± 10 minuten boven water om zuurstof op te slaan, blijft op dezelfde plek en duikt dan weer onder voor ± 45 minuten.
Als ze dat doen, zwiepen ze de staartvin omhoog, wat een indrukwekkend gezicht! Gelukkig weet de bemanning te melden wanneer dat staat te gebeuren, zodat iedereen de camera paraat kan houden. Nu lukte de foto wel, kijk maar.
Na de tocht hebben we even zitten bijkomen op een terrasje...

Vrijdag nog een lange wandeling gemaakt langs de kust van dit schiereiland; bovenop over de klifffen en onderlangs over de rotsplateaus, waar we weer 2 kolonies zeehonden van heel dichtbij zagen. Het houdt maar niet op...
Vanaf zaterdag hebben we voor 6 nachten onderdak in Hairy Hobbit (www.bookabach.co.nz/baches-and-holiday-homes/view/3552), een afgelegen huisje op een heuvel, aan de noordkust van het Zuidereiland.
Tot later!

Weer heel veel groetjes,
Jan en Carla

P.S. nog veel dank voor jullie reacties, leuk dat zo veel mensen ons volgen!

• 24 Februari 2012 - 09:22

Jolien:

Wow, wat gaaf!! Ik ben best een beetje jaloers.. Geniet van jullie leuke huisje!

• 24 Februari 2012 - 09:50

Hedy:

Wow, orka's! Wat bijzonder zeg. En wat een mooie foto van die staart! Geniet nog daar!!

• 24 Februari 2012 - 09:57

Simone:

Super leuk om te lezen! Ik ben jaloers! Geniet er nog van!

• 24 Februari 2012 - 10:39

Boukje:

Beste Jan en Carla,

Via de link van Hedy op facebook was ik zo brutaal om even naar het verslag van jullie mooie reis te spieken... Wat een geweldig avontuur en zo herkenbaar allemaal van onze reis alweer bijna 10 jaar geleden! Voor ons is altijd de 'southern scenic route' bijgebleven, omdat je daar in het wild zoveel moois tegenkomt en heerlijk rijdt, heel herkenbaar wat jullie erover schrijven (heel goede herinneringen aan porpoise bay). Helaas hebben wij niet de doubtful sound gedaan, een gemis als ik dat zo lees.
    Geniet ervan!

enjoy!

xxx anouk

• 24 Februari 2012 - 11:15

Annie En Frits:

Dat dit allemaal op één eiland te zien is, is bijna onvoorstelbaar! Geweldig !!

• 24 Februari 2012 - 12:08

Jet:

Het wordt steeds mooier. Wat fantastisch die foto's van de dolfijnen/orka's. Schitterend. Geniet van jullie huisje op de heuvel.

• 24 Februari 2012 - 15:52

Kees:

De dieren, die je normaal op je TV ziet, zien jullie daar in nu levende lijve. Lijkt me heel mooi en indrukwekkend. Nou nog heel veel genieten daar. Mooie foto's trouwens.

• 25 Februari 2012 - 12:26

Dick:

Ik word er stil van! Wauw! Gauw verder met genieten!

• 25 Februari 2012 - 21:15

Bregje:

prachtige foto's!

• 25 Februari 2012 - 22:25

Frits En José:

gaaap,gaaap wat saai zeg al die natuur...nee dan Istanbul: 4 dagen cultuur!!

• 27 Februari 2012 - 10:17

Ad:

Hoi Jan en Carla.
    Alweer van die spetterend mooie foto's. Hier in Rotterdam is ondertussen de vakantie aangebroken, dus ik ga ook genieten van de natuur in mijn achtertuin. Iets minder indrukwekkend, maar ook wel een prettig vooruitzicht. Groetjes.

• 29 Februari 2012 - 17:08

Lisanne:

Wat bijzonder wat jullie allemaal zien en meemaken. Leuk om te zien en te lezen. Wat een prachtige natuur! Nog veel plezier tijdens de rest van de reis!
    Kom-groetjes,
    Lisanne

• 02 Maart 2012 - 11:21

Anneke:

Hoi allebei,
    Wat n avontuur en wat n prachtige foto,s, geniet nog n maandje, heel veel groetjes An