Voorafje bijna op - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van jancarla - WaarBenJij.nu Voorafje bijna op - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van jancarla - WaarBenJij.nu

Voorafje bijna op

Door: jancarla

15 Januari 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallo allemaal,

Het vorige stukje was het eerste dat ik op de Ipad typte, even wennen.. Bij het overlezen ervan zie ik taal- en typefoutjes, oeps.. (sorry De Kom-collega's, zo kennen jullie mij niet..). Volgens Jolien mag ik wel wat makkelijker zijn, dus beschouw ik het maar als een oefening om me er niet aan te storen.. (jullie hopelijk ook niet).
Maleisië: dit voorafje is bijna op, maar smaakt naar meer!
Wat een aardige, rustige mensen overal, steeds in voor een praatje. Iedereen spreekt Engels, helaas niet altijd even goed verstaanbaar. Ze lijken van over heel Azië te komen, hebben allemaal zwart haar maar hun huidskleur varieert van wit tot diepbruin. Ze hebben veel verschillende religies, maar leven vreedzaam naast elkaar (het kan dus wel..).
Maleisië is een prima te bereizen land; goede wegen en bewegwijzering, volop accommodatie, prachtige natuur, veel te zien. Wel zorgen voor de juiste plekken om te eten; hygiëne is niet overal oké.

Na 2 relaxte dagen aan zee (heerlijk na zo'n vlucht) reden we woensdag met onze privéchauffeur in ca. 4,5 uur naar de 2e bestemming: de koelere Cameron Highlands (ik denk 22 graden). Onderweg overal waar je keek: groen. Groen van palmoliebomenplantages, rubberplantages, bananenplanten, varens, fruitbomen (o.a. durian) en later van veel jungle. Op het laatst doemde ook het groen op van de theeplantages, waar ons hotel lag, op 1.500 m. (Www.lakehouse-cameron.com). In Old English Tudorstyle, schitterend. In dit nog luxere hotel voelden we ons toch wat ongemakkelijk.

De volgende dag maakten we (in de regen) een 4wd tour door de heuvels met theeplantages ( we weten nu alles van thee, b.v. elke 3 weken wordt er geoogst d.m.v. een soort heggenschaar, niks plukken met de hand..), een "mossy rainforestwalk" (tot de enkels wegzakkend in het natte mos), bezoek aan een dorpje van natives in de jungle (met demonstratie hoe zij met een giftige pijl in een blowpipe gibbons doden) en uitleg over alles wat we onderweg zagen aan teelt van fruit (véél aardbeien), groente, planten en bloemen, waar deze regio beroemd om is.

Vrijdag verruilden we de koelte weer voor de warmte, 31g in Kuala Lumpur. Wat een drukte hier na de rust; lawaai van héél veel auto's en airco's. Hotel Capitol (www.hotelcapitol-kualalumpur.com) ligt zeer centraal, tussen allerhande winkels en eetgelegenheden.
Zaterdagochtend maakten we een stadstour, alweer met een privégids. Veel gezien: supermoderne wolkenkrabbers (o.a. Twintowers) naast Chinese krotten, koningspaleizen, moskeeën, tempels, batikatelier enz.
Later o.a. rondgekeken in een van de vele enorme winkelcentra, lekker koel!, en door Chinatown gelopen. De avondmarkt daar is beroemd, maar wel toeristisch. We zagen er veel eettentjes, maar ook ratten...

Zondag genoten van een mooi uitzicht van de telecommunicatietoren, de KL Tower (421m). In het ernaast gelegen Culturale Village kreeg ik spontaan les op de gamelan!
Om de warmte even te ontvluchten bezochten we het Nationaal Museum, vol historie o.a. over de Nederlandse VOC-tijd in Malaka.
Morgen eerst de rust opzoeken van het Birdpark en de Orchidgarden en dan rond 18.00 richting vliegveld voor weer 12 uur vliegen (met een stop van 1,5 uur in Auckland).

Het is een lang verhaal geworden, maar we hebben ook zoveel te vertellen, sorry..
Het volgende berichtje krijgen jullie dus vanuit Down Under, tot dan!

Veel groetjes,
Jan en Carla

• 15 Januari 2012 - 12:16

Jolien:

Juist leuk dat het weer zo'n lang verhaal is geworden!! Geniet van jullie laatste restje Maleisië en eet smakelijk zometeen!

• 15 Januari 2012 - 13:27

Hanneke:

Herlijk, een LANG verhaal! Jullie 'vakantie' lijkt me erg goed begonnen. Lekker, al die verschillen al in zo'n korte tijd. Hierna waarschijnlijk wel weer even bijkomen van de drukte van Kuala Lumpur. Blijf vooral schrijven! En een tip voor het typen op de iPad: kijk goed wat hij van je woorden maakt, met de automatische correctie worden het soms heel rare woorden (die je weg kunt klikken door op het kruisje ernaast te klikken).

• 15 Januari 2012 - 13:46

Lieneke:

Hoi Jan en Carla, wat leuk om jullie reis zo een klein beetje mee te kunnen maken! Nog langere verhalen zijn ook welkom hoor! :) Geniet ervan en wij gaan jullie stukjes volgen. Groetjes, ook van Remco, Lieneke

• 15 Januari 2012 - 14:09

Kees:

Heb allebei de stukjes gelezen. Het voorafje was om er in te komen, zo te lezen, maar nu gaat het pas echt beginnen. Jullie maken nu al zoveel mee, dat als je terugkomt, je het eerste half jaar nodig hebt om van alles bij te komen en te laten bezinken. Maar zo te lezen lijkt het me heel leuk en zijn het indrukwekkende ervaringen. Ik zou zeggen, veel plezier en geniet ervan.

• 15 Januari 2012 - 16:18

Annie En Frits:

Door zo'n verslag maken we het ook een beetje mee !!! We zijn weer nieuwsgierig naar het volgende verhaal.
    Geniet! Gr. F + A

• 15 Januari 2012 - 16:21

Ad:

Goed om te horen dat jullie het naar je zin hebben daar in de tropen. Ik wens jullie een goede reis naar downunder. Ben benieuwd naar jullie volgende relaas. Tot over 81 dagen.

• 15 Januari 2012 - 18:37

Frits:

Door onze vakantie in Thailand, kan ik me alles voorstellen bij de warmte, en het vele en vriendelijke personeel. Genieten, hè! Goede doorreis!

• 15 Januari 2012 - 18:52

Thérèse:

Joepie, weer een verslag van jullie. Wat doen jullie ontzettend veel mooie leuke indrukken op. Ook wel lekker om straks 12 uur te vliegen, dan kun je even alles laten bezinken.
    Moet ook nog even zeggen dat Jos v. V. en Thérèse ook in Nieuw-Zeeland zijn. Wie weet.....
    Goede reis!

• 15 Januari 2012 - 21:09

Karin En Roberto:

Leuk om te lezen, vooral doorgaan!

• 16 Januari 2012 - 16:58

Jet:

Hallo Jan en Carla,
    Wat een leuk verslag. Voelt vast luxe aan zo'n prive chauffeur. Alvast een goede reis toegewenst naar Australië.
    Kijk al weer uit naar het volgende verslag. p.s. Ik heb nu de tiramisu met pistache nootjes gemaakt. Bedankt voor de tip. Viel echt in de smaak en zag er leuk uit.
    Groetjes Wilko en Jet