Indrukken van vijf dagen Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van jancarla - WaarBenJij.nu Indrukken van vijf dagen Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van jancarla - WaarBenJij.nu

Indrukken van vijf dagen Nieuw-Zeeland

Door: jancarla

21 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hallo lieve lezers,

Wat leuk dat wij zoveel reacties hebben gekregen, dank je wel!

Na 10 uur vliegen naar Auckland, een overstap in ijltempo (net op tijd op andere terminal en in het vliegtuig) en nog bijna 1,5 uur vliegen met prachtig uitzicht op onze bestemming, zijn we nu in totaal zo'n 20.000 km bij jullie vandaan in Christchurch.
De lange vlucht een aantal nachten onderbreken was een goede manier om vrijwel zonder jetlag en vermoeidheid aan te komen in Nieuw-Zeeland.
Tussen Nederland en Maleisië is er 7 uur tijdsverschil, tussen Nederland en Nieuw-Zeeland 12 uur.
Waar het in Maleisië toch een heel andere wereld was, is het in Nieuw-Zeeland gewoon westers, makkelijk en duidelijk:
Overal lekker schoon, geen rare onbekende producten, geen gevaarlijke denguemuggen of andere enge beesten, drinkbaar water, openbare toiletten en: Engels spreken, en (proberen te) verstaan. Dat Kiwi-Engels klinkt heel apart, wat slordig, bijna gemakzuchtig, zo dat je denkt: en nu even nètjes praten graag.
Het Australisch vind ik makkelijker te verstaan en ook mooier.
Maar de mensen zijn reuze aardig hoor, heel open en spontaan, sportief, energiek, hulpvaardig, beleefd, humoristisch, positief en vooral: praatgraag. ze beginnen zomaar tegen je te praten en willen van alles weten.

Wat hier wel gek is: de zon gaat net andersom: van rechts naar links, via het noorden.
Christchurch is een goed begin punt: klein (345.000 inwoners), rustig, overzichtelijk, niet zo hectisch als de grote stad Auckland (1,2 miljoen inwoners).
Het is de meest Engelse stad van het land, compleet met punteren op de Avon, prachtige tuinen en heel veel oude kerken. Heel vlak, geen hoogbouw, wel brede straten met vrijstaande huizen (veelal van hout), en veel shoppingmalls.
Het werkelijke centrum was tot 22 februari vorig jaar de Cathedral Square, het enige gezellige stukje van de stad. Na de aardbeving met 189 doden is dit hart eruit; het hele centrum is afgezet met hekken. Je ziet lege plekken waar al is gesloopt, maar vooral veel lege panden, deels ingestort. Winkels zijn weg, straten verlaten, heel luguber en aangrijpend.
Men is heel hard aan het werk om de stad leefbaar te maken, maar tot in de wijde omtrek zie je nog ingestorte gebouwen ( veelal oude, van steen) en verzakte wegen, echt heel naar.
Maar men is optimistisch, vindingrijk en humoristisch: er is een " containermall" neergezet waar eens een winkelstraat was: 2 lagen felgekleurde zeecontainers met 25 winkels en 2 café's, wat kraampjes en bloemperkjes, genaamd " reStart Citymall", heel leuk en gezellig.
De rest van de binnenstad stelt niets voor: winkels, de meeste verzakt en verlaten, langs brede straten op een soort industrieterrein / meubelboulevardachtig.

Ons verblijf is prima: Motel Diplomat (www.diplomatmotel.co.nz), bestaande uit 16 "huisjes" met woon/eetkamer, keuken, douche en toilet, zwembadje (lekker, het is hier tussen 24 en 19 graden).

De eerste dagen hebben we wat spullen gekocht, zoals een koelbox, en vrijdag de auto opgehaald: rode Toyota Corolla 1.8 hatchback automaat, 5-deurs, lekker wagentje.
Om een beetje beeld te krijgen van Antarctica ( hier maar 3.100 km vandaan) bezochten we het Antarctic Center, waar we gehuld in dikke jacks op een echte sneeuwvlakte een sneeuwstorm konden meemaken (gevoelstemperatuur min 15 graden!). Veel info over het onderzoek op Antarctica, spullen die men daar gebruikt en uiteraard waren er pinguïns.

Om weer even aan het links rijden te wennen maakten we daarna een ritje naar het havenstadje Lyttelton, op ruige heuvels gelegen aan de Governors Bay. Een mix van Franse Rivièra en Spaanse Costa Blanca, leuk, zo dicht bij de vlakke stad.
Hier landden in 1850 de eerste Europese kolonisten.
Helaas waren ook hier duidelijke sporen van de aardbeving.

Zaterdag een tochtje van 200 km gemaakt over het Banks Peninsula, zuid-oost van Christchurch, dat is ontstaan door de eruptie van 3 vulkanen. Vanuit de vlakte rijd je zo de bergen in, met slingerweggetjes (mijn favoriet) en mooie uitzichten. Het landschap lijkt een mix van Schotland, de Auvergne en het Lakedistrict.
Er is één heel aardig plaatsje aan een baai: Akaroa, met koloniale huizen en Franse straatnamen! Een Franse walvisvaarder dacht in 1838 het schiereiland te hebben gekocht van de Maori's, maar toen hij in 1840 terugkeerde met 60 emigranten, was een half jaar daarvoor het Verdrag van Waitangi gesloten (= Britse annexatie van Nieuw-Zeeland) en was het dus Engels geworden... Toch bleven de Fransen en nu hangt er nog steeds een Frans sfeertje, heel apart.

Wij vinden de prijzen overal best hoog, maar dat komt mede door de alsmaar stijgende dollar; pech.

Jan probeert 3 foto's mee te sturen, gemaakt met de I-pad: in Port Dickson (Maleisië ), en op het Banks Peninsula. Hopelijk valt de kwaliteit mee.

Misschien duurt het even voordat we een volgend berichtje kunnen sturen, dat hangt af van de mogelijkheid tot internetten op onze volgende bestemmingen: Twizel en Otago (binnenland, bij Lake Tekapo en oostkust, bij Dunedin).

Toch weer een lang verhaal, korter lukt blijkbaar niet, sorry.
Wel, het beste met jullie allemaal en sterkte met de winterkou!

Hartelijke groeten,
Jan en Carla

• 21 Januari 2012 - 10:16

Dick:

Wauw, wat mooi allemaal (op die aardbeving na, natuurlijk!). Genieten maar weer, zeker wat het weer betreft; hier is het nog steeds herfst :( Groetjes AD

• 21 Januari 2012 - 10:37

Hedy:

Jee, foto's! Wat een prachtige foto, die laatste van Banks Peninsula! Geniet nog verder!!

• 21 Januari 2012 - 11:20

Mary:

Ha Jan en Carla

Mooi daar zeg! Winter toch? Doet me ook aan Australie denken.
    Grappig dat jullie zo ver weg zijn en ik jullie bijna kan horen reizen!

Veel plezier en lieve groet, Mary

• 21 Januari 2012 - 16:29

Bert En Marie-Jeanne:

Jan en Carla wij genieten elke keer van jullie mooi en leerzaam verhaal.
    Nog een fijne reis verder.
    lieve groet Marie-Jeanne en Bert

• 21 Januari 2012 - 18:02

Hanneke:

Mooi daar bij die laatste foto! Wij hebben inmiddels de echte winter opgezocht in Arc 1950. Heerlijk, nog nooit zoveel sneeuw hier gezien! Hoop dat julie nog veel van die mooie plekken gaan zien.

• 21 Januari 2012 - 18:46

Bregje En Corrie:

Heel leuk om wat van jullie te lezen!
    Groetjes.

• 21 Januari 2012 - 18:48

Kora En Luc:

Ha Jan en Carla,
    Hartstikke leuk zo van jullie te horen,
    ziet er nu al als een geslaagde reis uit!
    Hier geen aardbevingen;
    jullie huis staat nog overeind!
    groeten
    Kora en Luc

• 21 Januari 2012 - 20:10

Hans En Thérèse:

Tof dat jullie de moeite nemen om zo'n uitgebreid, gezellig verslag te schrijven. Leuk om te lezen en interessant ook.
    Lieve groeten en mooie reis verder!

• 21 Januari 2012 - 20:46

Frits :

Leuk om zo bij te blijven!

• 22 Januari 2012 - 10:31

Jet:

Hallo Jan en Carla,
    Leuk jullie verslag. Toch wel een heerlijk Australisch wijntje gekocht?
    De foto's zien er prachtig uit. Zitten wij hier in het natte kikkerlandje. Brrrr. Heel veel plezier. Groetjes Jet

• 22 Januari 2012 - 14:10

Carla En Jasper:

We hebben jullie site pas net ontdekt. Leuk om alle verhalen te lezen. Wat een mooie reis! Geniet van wat er nog komen gaat!

• 23 Januari 2012 - 08:44

Kees:

Leuk verslag van jullie reis. Mooie foto's.
    Wij zitten hier niet echt met een winter, want het blijft maar boven 0 graden. Voor de rest afwisselend wolken, regen en beetje zon hier. Nog veel plezier en goede reis nog verder.

• 23 Januari 2012 - 17:21

Frits En Annie:

Een beetje late reactie op je verhaal! Daar hebben we wel weer van genoten en het is wel heel leuk dat er nu enkele foto 's bij waren! Overigens valt de winterkou heus wel mee!!! Tot de volgende mail

• 03 Februari 2012 - 13:01

Anneke:

Hoi allebei, wat ziet het er allemaal prachtig uit, en jullie genieten enorm zo te lezen.Hier alles ok, veel sneeuw vandaag. Wens jullie nog vele mooie dagen en goede reis. Groetjes An

• 12 Februari 2012 - 12:58

Yvonrob@zonnet.nl:

We genieten van jullie reisverhalen en het voelt alsof we er zelf weer zijn...You met the sandflies! Het enige minpuntje. Het relaxte en vriendelijke van de kiwi's is een verademing tov de ned. mentaliteit. Al ontdekt waar de meeste Maori's te vinden zijn: voor de snackbar, daar zien ze ook naar uit.
    Al tussen de schapen op de weg terechtgekomen, en wel zo dat je niet durft te rijden? Doe ook aan goldpanning, het goud mag je meenemen. Nog héél véél plezier daar en tot het volgende verslag. Yvonne van Enter